Kijk naar het filmpje en ik ben benieuwd naar jullie inzicht en reacties.
Ik rijd liever een stukje dan. Er is ook s’winters altijd wel eens een dag, dat het droog is, er geen zout ligt en het niet te koud is. Een stukje daadwerkelijk rijden is beter dan stationair laten draaien, omdat het blok dan belast wordt en warmer. zeker bij een viertakt, waardoor er geen zuurvormende waterdamp in de olie terecht komt.
Dat klopt Joop, bij een 4takt die dampen in het carter.
Stap ik 27 -01 maandag op de Kreidler zeer vlot starten ,rij een blokje om prima ,ga naar Petra waar een kalender voor mij klaar lag ,dus haal dat ding op en naar huis .
100 mtr voor ik thuis was kapte die er mee ,vieze sproeier dit is ook een beetje de rede dat de Kreidler in mijn atelier blijft staan moet eerst de tank schoon maken ,maar heb veel andere dingen te doen .
Ook de Simson nog even de sporen gegeven .
Mooi vraagstuk Alfons,
Ikzelf ben van mening dat de basisgedachte goed is.
Maar als kanttekening, alleen maar stationair laten pruttelen is vaak niet goed voor verbrandingsmotoren. Zeker niet als het zo (relatief) kortstondig is.
Het mooiste is denk ik, als niet de weg op wilt, om het dan in elk geval met wisselende belasting te doen en af en toe een versnelling inschakelen zodat ook de versnellingsbak onder lichte belasting draait en tenminste ook het (achter-)rijwielgedeelte mee draait. Beste optie is in mijn ogen wat hier al genoemd werd gewoon even een goeie dag afwachten en dan een rondje doen.
Klopt ook wel. Beste is een klein stukje rijden. Wat ik ook wel doe tijdens dat warmdraaien, door de versnellingen heen gaan, zodat ook de koppeling niet blijft plakken of zoiets en de tandwielen en lagers werken dan ook even. Tja, ik ben een koukleun en onder de 10 graden rij ik niet.![]()
![]()
Ook de scooter en Solex laat ik draaien.
Dat valt tegen van je Cor, wetende dat je tank vuil is en toch gaan rijden zonder benzine filter er even tussen geplaatst. Das nou prioriteiten plannen Cor, benzine zeven en apart houden, dan tank even spoelen met het laatste beetje en dat weer gebruiken om vies spul schoon te maken (je ziet kringloop ervaring, kan je hier ook mooi doen denk ik) en schoonmaken met een stuk oud laken en met een buigbare lange knijper droog maken. Ligt bij mij even werkloos!
Dat het misschien wel goed is om de lagers te smeren snap ik wel, wel denk ik dat het dan beter is een kilometer of 5 a 10 te gaan rijden voor een goed resultaat ![]()
Maar ik laat ze lekker rusten ![]()
Benzine filter zit er tussen hoor ,maar denk niet zo n goede en dan komt er toch wat vuil in ,maar voorlopig weer opgelost.
Bedankt voor het aanbod Jan .