Mijn eerste Mobylette EEG

:point_up_2: Daar heb je weer gelijk in, jij kent het frame beter als ik.

Ik zou er ook niet aan beginnen om stukjes weg te halen tenzij je het eerst gaat verzwaren als dat mogelijk zou zijn :wink:

Vandaag even Moby1 bij Carl op de operatie tafel gehad. Daar hebben we eindelijk de aandrijfketting in orde gemaakt. Toen werden we gelijk overmoedig en en wilden de moby starten. Maar vreemd genoeg hadden we geen vonk op de bougie :face_with_peeking_eye::scream: ander bougie geprobeerd maar nee hoor. Terwijl hij goed draaiend is weggezet indertijd. Nog even de bougiekap losgehaald en gekeken of er via de kabel eel een vonk eas en dat was eel zo. Maar toch maar n zwakke vonk. Nu eens uitzoeken waar dat aan kan liggen…

Het is net of Carl eten aan het maken is aan zijn aanrecht blok. :joy:
Kan eventuele massa ook hier een probleem bij zijn Frank. Je was zeker bang om de bougie goed vast te pakken, ijzeren of rubberen bougie kop. Je hebt genoeg motoren liggen om even een andere kop te proberen of is dat geen optie?

Dat als die weer een poos stil staat kijk dan ook even of de punten niet vast zitten .

Worden die dan niet gedwongen om open te gaan met nokje op de krukas Cor? Dat is toch de werking voor de contactpunten of sla ik de plank mis?

De werking van de punten geschiet door de nok op het vliegwiel ,deze duwt de punten open maar als ze wat droog zijn die punten is meestal een kunststof busje , blijven ze open staan en komt er geen vonk meer 1 druppel WD 40 is voldoende om de punten te laten werken .
Maar kijk eerst even of ze op en neer gaan ,met boor machiene op de moer van de krukas zacht draaien dan kun je het zien .

Nou enige aarzeling bij het vasthouden van de bougiekop/kabel was er zeker wel… ik kan me nog een stevig oplazer herinneren dat doe je niet voor de lol.
Toen we de bougiekabel van de rubber bougiedop afgehaald en ietsje ingekort hebben hebben we de kabel zonder dop bij de cilinderkop gehouden en toen zagen we wel een vonkje maar ik vond het wel erg zwak er uit zien.
Ik dacht later ook mss de contactpunten reinigen…??
Of misschien wat Cor zegt dat ze blijven plakken…
Het probleem is even dat om het ontstekingsvliegwiel te demonteren heb je een speciale vierkantsleutel nodig. die moet ik gaan maken want die heb ik op dit moment niet. Als ik het goed zag bij een losse vliegwiel bout die Carl nog had liggen is het linkse draad dus moet ie rechtsom LOS gedraaid worden maar dat zal ik nog eens proberen te controleren bij de collegea van het mobylette forum.

Ik denk dat het een kleinigheidje is Frank met het niet goed vonken, maar daarvoor moet eerst het vliegwiel verwijderd worden.
Misschien is je vliegwiel wel geoxideerd of je contactpunten die niet schoon zijn of dat de condensator kapot is.

Het losdraaien van de moer van het vliegwiel is precies de andere kant op dan bij andere brommers, tenzij het een fiets o matic blok is :wink:

De Mobylette 1 waar de uitbreiding mee begonnen is, wanneer zou deze het levenslicht weer eens zien :roll_eyes:

Nou dat zal niet zo heel lang duren denk ik. Probleem
Is op dit moment de ontsteking maar dat gaan we tzt ook wel weer oplossen