Wiellager verwijderaar

Ik had een lagerpers gemaakt om de lagers uit de wielen te verwijderen. Helaas te enthousiast gedacht. Bij mij zitten de lagers in een kommetje opgesloten zodat de pers hem er niet uit kan drukken. Je kan de lagers er wel mee monteren, dan omgedraaide wereld. Bij Cor geweest om de lagers van voorwiel te verwijderen. Nog geen 5 minuten werk :grinning: met Cor zijn hulpmiddel. (Moe k ok è!)Poosje nagedacht en in allerlei laadjes en doosjes gezocht. Uiteindelijk is het volgens mij een werkend geheel geworden. Met een onderdeel van keilbout, M8 draad en 2 verlengde moeren, ring, moer, slijpsteen, lasapparaat, ijzerzaag dit zijn de ingrediënten geworden.

Je stopt de trekker in het lager en vanaf de andere kant van de naaf een massieve staaf tegen de trekker en harde hamertik er op. Lager valt er uit als het goed is, anders even voorzichtig verwarmen met kleine bewegende vlam er op.
Voor het monteren de plaats van het nieuwe lager iets verwarmen en nieuw plaatsen, voorzichtig tikken als het er niet invalt.

1 Like

Fijn, dat je lagers weer voor mekaar zijn Jan. En gelijk er weer een mooi hulpstuk bij :+1:

Kun je op het achter wiel uit proberen Jan ,.we lezen het wel .

Hallo Jan
Heb je al je nieuwe lager mepper al geprobeerd op het achter wiel ?

Nee Cor, ik heb even niet gesleuteld, maar rondom huis geklust en tuinwerk gedaan. Binnenkort gaat het gebeuren.

We wachten af Jan .

En Jan heb je de lager uit drijver al getest ?

Ja is gelukt Cor, had nog een ritje gereden van de week en toen gelijk maar aan de slag. Vond dat het niet overbodig was na vervanging volgens foto. Ga het hulpmiddel nog ietsje aanpassen voor beter grip in lager om het er uit te halen. zonder verhitting lukte het bij het achter wiel.

Had jij de wiellagers niet vervangen bij jou restauratie Jan :wink:

Mooi dat het gelukt is ,.is in principe toch maar een klusje van niets he .
Maar het spreekwoord zegt : goed gereedschap is het halve werk .