Heb op de B O L U Z rit weer een aantal groene brommers zien rijden .
In de kleur Groen Gelb grun of kawa groen de ral kleur is 6018 ,maar ook wordt het wel Appeltjes groen genoemd ,maar welke appel is dat ??
Granny Smith appels
Nee Sybren lijkt er op maar is het niet .
Het appeltje wat er het meest op kleurt is de ,.schone van boskoop .
Deze week aan het zoeken naar iets ,en toen vond ik een gereedschapje wat ik niet thuis kan brengen ,bij mijn weten ook nooit gebruikt .
Wie weet wat dit is ,ik weet het niet .
Het lijken wel voelermaatjes. 0,2 tot 0,4 mm, zou voor contactpunten kunnen zijn, met een soort sleuteltje er bij
Het zou zo maar kunnen dat het bedoeld is om de elektroden van bougies af te stellen, de openingen aan het einde zijn dan om de massa elektrode te verbuigen tot de afstand die gewenst is.
Nu je dat zo schrijft Ron zou dat best wel een s kunnen .
En zo ik het heb liggen ,heb ik het nog nooit gebruikt .
Als de getallen, die er op staan honderdste mm zijn, denk ik niet, dat ze dienen om bougie elektroden op maat te zetten, maar contactpunten. Bougie elektroden staan immers ongeveer op 0,7 mm (= 070) en contactpunten staan meestal op ongeveer 0,3 mm (= 030) en daarmee val je hier midden in de range
Ja bougie s staan uit de doos 0,7 maar dat is veels te wijt voor een oude oldtimer ontsteking ,die kan de vonk niet over brengen als die zo wijt staat 0,35 of 0,4 is beter .
Ik denk nu toch ook dat je gelijk hebt batavier! De getallen op de voelertjes zijn waarschijnlijk duizendste inches. Een duizendste inch is 0,025 mm, dan kom je met dat getal 020 op 0,5 mm en dan zit je precies in de range van electrodenafstand bougies
Zwakke ontsteking van oldtimers is vaak te wijten aan zwakke vliegwielmagneten. Opnieuw laten magnetiseren bij een goed bedrijf kan wonderen verrichten.
Nog even de voelertje opgemeten ,zo zijn dubbel zo dik ,dus 0,4 is 0,8 mm.
En ik krijg de uitsparingen van het apparaat niet op de bougie eletrode .
Dus WAAR het nu eigenlijk voor dient ik weet het niet .
Dat klopt dan wel ongeveer, wat ik een paar posts eerder aangaf. Die getallen zijn duizendste inches, ! inch (1") = 25,4 mm dus 1 duizendste inch = 0,0254 mm x 20 = ongeveer 0,5 mm en dan zit je met zo’n setje precies in het bereik van bougie electroden afstand
Nou dan zijn we er toch een beetje uit ,ik vind ze nog al kort voor tussen de punten van de ontsteking .
Ja, dat klopt dan ook wel, dat dat dan beter gaat bij het opmeten van de electrodenafstand van een bougie.
Das het voordeel als je zelf ook zo’n setje hebt, regelmatig kom ik die tegen in de kringloop winkel… Het is inderdaad een voelermaat voor verschillende doeleinde. Er zijn trouwens verschillende in omloop. met Google Lens kwam dit verhaal voor de dag. Een veel gebruikt item bij ons in de kringloop. Zie bovenste plaatje op de foto en beschrijving.
Zoiets had ik ook gevonden op Google ,maar het is zo n klein apparaat dat ik het daar niet voor gebruiken kan .
Gebruik liever de langere van zo n 10 -12 cm kan ik er beter bij .
Wat je ook kan doen om om te rekenen, is je rekenmachine van je mobiel gebruiken. Alles kun je om laten rekenen. Of het nu inhoud is, of lengte maten, oppervlakten enz.
Hier het voorbeeld.
Vraagbaak is nog steeds geopend hoor …