Vespa pk50 weer tot leven wekken

Deze Vespa had al een heel leven achter de rug voordat hij van mij is geworden. Het begon bij mijn vader, hij had samen met zijn broer en een vriend alle drie een Vespa. Ongeveer 20 jaar geleden heeft mijn vader deze drie Vespa’s uit elkaar gehaald met het idee om ze te reviseren, maar de Vespa’s zijn in de schuur beland en niet gereviseerd.
Intussen waren er al twee andere mensen geweest die de Vespa’s wel zouden reviseren, maar deze begonnen beide aan alle drie de Vespa’s tegelijk en vonden het toch iets wat veel werk.
Toen ik mijn brommer rijbewijs haalde kreeg ik van mijn vader te horen dat ik best een Vespa van hem mocht hebben, ik zou hem alleen wel nog “even” in elkaar moeten zetten. De onderdelen waren nog wel allemaal aanwezig, maar wel “ergens” in de schuur. Het was dus een hoop zoeken, maar gelukkig was de Vespa al wel gespoten.

Vanaf hier begint het in elkaar zetten van de Vespa, het begon met het trekken van kabels en het installeren van een kabel boom. Daarna het installeren van het motorblok wat al wel is gereviseerd en een 75cc cylinder in is gezet.

Toen alles aangesloten, benzine en olie erin en kicken maar. Prachtig, een paar keer kicken en hij deed het. De hele schuur stond blauw, maar dat was even bijzaak.
Nu was de scooter bijna klaar, de versnellingskabels moesten nog worden aangesloten en de lampen deden het niet.

Gelukkig hebben we dat kunnen oplossen en toen kwam het eerste testritje. Na een aantal kilometer was het klaar, want de benzinemeter bleef hangen en toen was het lopen.

Sindsdien doet ze het goed en heeft ze af en toe wat aandacht nodig om dit zo te houden. Maar dat is de charme van een oude scooter.

2 likes

Een leuk verhaal en zeker leuk dat de scooters nooit meer van eigenaar verwisseld zijn :wink:

Zoals de Vespa er nu al bijstaat zie je ze niet vaak, je mag er met recht trots op zijn :smiley:

Ja Lucas,
Dat is er een om zuinig op te zijn.
En mooi dat je dit “pakket” zo kreeg om mee te starten… daar zal menigeen jaloers op zijn :wink::blush::+1::+1:

Mooi dat je er zelf erg veel aangedaan heb ,.ben je er veel zuiniger op ,en heb je meer eer van je werk .

Wat ik me nu te binnen schiet is, wat is er nog over van de andere 2 Vespa’s van de 3 Vespa’s die de schuur in gegaan zijn volgens jou eerder geschreven bericht :smiley:

Ga je die ook nog verder opknappen :grin:

De andere twee Vespa’s staan inderdaad ook nog op de lijst om op te knappen. Maar die moeten nog eventjes wachten. De meeste onderdelen zijn nog wel aanwezig gelukkig.

Leuk dat er waarschijnlijk nog een vervolg komt Lucas :wink:

Waw, super mooi man zo’n Vespa. Ben ik fan van. Ze kunnen zo mooi lopen die dingen.

Nou dan heb je nog heel wat leuks voor de boeg…
Zijn die andere twee ook al gespoten? Dat zou wel heel mooi zijn natuurlijk…

Als ze goed zijn afgesteld lopen ze inderdaad heel rustig

Nee, helaas. De andere moeten nog geschuurd en gespoten worden

nou ja het belangrijkste is natuurlijk dat ze compleet zijn…

En je bent dan toch weer lekker van de straat .
Ik weet niet hoe oud/jong je bent ,maar kan het wel waarderen dat je met de Vespa s bezig bent .

1 like

Inderdaad, vandaag de carburateur vervangen van deze Vespa zodat hij geen valse lucht meer trekt.
Ik ben 17, dus het houd mij inderdaad lekker van de straat. :grin:

Goed bezig ,.we spreken elkaar tijdens een rit of ander evenement .