Vandaag ben ik naar Alfons gereden en hebben we de ontsteking bijgesteld en een ander probleem geconstateerd.
Eerst hebben we het vliegwiel opgemeten en hebben we het hoogste punt bepaald met behulp van de zuigerstop. Eerst een steepje op het vliegwiel als de zuiger tegen de stop aanzit, het vliegwiel de andere kant op draaien tegen de zuigerstop aan en weer een streepje zetten. Daarna de afstand tussen deze twee strepen opmeten en het midden bepalen, precies op een vinnetje hoe makkelijk.
Nu we dit hadden gedaan konden we bepalen wanneer er een vonk gegeven moest worden, dit is 18 graden bij deze Vespa. De diameter van het vliegwiel opgemeten en zo bepaald wat de afstand tussen het hoogste punt en het ontstekingspunt moet zijn.
Nu konden we kijken met de flitser, hij stond te laat dus het vliegwiel moest eraf.
Zo gezegd zo gedaan, dus het vliegwiel eraf en de onstekingsplaat wat gedraaid.
Alles weer terug in elkaar gezet en de ontsteking staat weer beter. Nog niet helemaal perfect, maar voor nu perfect genoeg.
We zijn wel tot de conclusie gekomen dat de kop er binnenkort af moet, want hij heeft bijna geen compressie meer. Waarschijnlijk zijn de zuigerveren versleten, misschien door een warmloper of door een andere oorzaak. Er komt binnenkort een vervolg.
In het filmpje is een getik te horen, dat is waarschijnlijk de zuiger die nu een klein beetje speling heeft en dus kan bewegen in de schacht.
Ook kan hij door de weinige compressie niet altijd een goede verbranding maken en slaat hij wel eens een arbeidsslag over.
Hieronder uitgelegd in een tekening:
Inlaat
Compressie
2a. Verbranding
Uitlaat, maar niet alle uitlaatgassen gaan weg.
Arbeidsslag
Inlaat
Compressie
Geen verbranding, want te veel uitlaatgassen in verhouding inlaat gassen.
Uitlaat, maar niet alle gassen gaan weg.
Loze slag
Inlaat
Compressie
Genoeg compressie en genoeg gassen, dus verbranding.
Leuk verslag en mooi beschreven… Fijn dat jullie in elk geval de ontsteking al een heel eind op orde gekregen hebben. Dus weer een mooie stap verder… Die compressie daar ga je vast ook wel uit komen.
Zelf zou ik denk ik graag alle onderdelen waar ik nu bij kon komen ook gelijk schoonmaken denk ik maar goed dat is bijzaak.
Ja, was leuk heej Lucas.
Wij kwamen erachter dat er 2 sleuven zitten in het vliegwiel waar de spie inschuift. Effe nadenken, welke sleuf we moesten hebben. Dit had ik nog niet gezien. Ik denk dat het vliegwiel ook voor een b.v.125cc of 150cc gebruikt kan worden, omdat de pick-up op een andere plaats zit. (weet eingenlijk wel zeker). Kies je de verkeerde, zou hij nooit aanslaan.
Ohja, we hadden ook nog een berekening gemaakt.
Eerst de straal van het vliegwiel gemeten, deze is 82mm. Dus maal 2, diameter is dan 164mm. Dus maal 3,14 is 515mm. (omtrek vliegwiel).
Dan 515mm / 360 graden is, 1,43mm per graad. Dus maal 18 graden is, 25,5mm. Dus de streep getekend 25,5 mm verder dan bdp streep. (rechtom want dat is dan vroeger). Leuk om te doen dit en precies.
Het vervolg van het vervolg. Ik ben afgelopen zaterdag naar Zonnemaire gereden, mijn vader, en heb daar de scooter achtergelaten. Zaterdag en zondag had ik namelijk weinig tijd om naar de scooter te kijken. Doordeweeks heb ik ook eigenlijk geen tijd, maar mijn vader wel wanneer het restaurant gesloten is.
Dus stond mijn vader erop dat hij de cilinder zou vervangen en heb ik hem gevraagd of hij daar foto’s en filmpjes van zou willen maken. Onder andere voor het forum natuurlijk.
Hij heeft eerst de kop verwijdert, daarna de schacht en toen kwam de zuiger eruit, maar met maar een zuigerveer in plaats van 2.
Ook is te zien dat hij heeft lopen schuren, waarschijnlijk door de losse stukken zuigerveer en natuurlijk omdat hij niet goed op positie gehouden werd.
Hij heeft hierna een nieuwe schacht, zuiger en kop geplaatst en hij doet het weer geweldig.
Tevens weet ik ook al waardoor dit probleem zich heeft voorgedaan.
Ik heb in de schuur altijd een jerrycan met mix staan, maar toen ik een keer heb getankt met de jerrycan ben ik waarschijnlijk vergeten om er olie bij te doen en heeft de scooter dus zonder olie in de benzine gereden. Dit heeft toen voor een warmloper gezorgd en de zuigerveren vernield.
Controleer dus altijd of er olie in je benzine zit.
Dat is dan een pijnlijke les geweest maar wel een die intussen weer netjes opgelost is. Leuk ook dat je er samen met je pa aan kunt werken. Ik kan me zo voorstellen dat hij dat ook zo voelt…
Nog even een vraag:
Ik ben nu bezig met het inrijden van de cilinder, maar heb dit nog nooit gedaan. Dus heeft er iemand advies over hoe dat moet?
Wat ik nu doe is hem eerst even kort warm laten draaien voor vertrek, ongeveer 5 min. Daarna de hele weg gewoon rustig rijden en nooit vol gas, max 40 km/h. Na de rit laat ik hem nog even stationair draaien, ook ongeveer 5 min.
Maar ik sta altijd open voor andere ideeen.
Dat is erg jammer Lucas, een klein momentje van onbedachtzaamheid. Het is een leerlesje maar wel met een geopende beurs. Was je cilinder niet beschadigd of is dat je schacht zo je dat noemt? Wat inrijden betreft weet ik nog van vroeger dat je wisselend moest rijden niet steeds volgas, dus als je het afwisselt geen probleem. Misschien ietsje vetter smeren van benzine maar weet niet of dat dan weer minder lekker loopt.
Cor zal zeker ook wel een tip hebben bij lezen van het forum.
Ja die was helaas ook beschadigd. Gelukkig had papa nog een cilinder set liggen.
Mooi, dan ga ik gewoon zo door. Had ik ook al aan gedacht om wetter te smeren. Zal ik morgen doen en dan kijk ik of hij er minder door gaat lopen. Je zal het lezen.
Nogmaals dankjewel!
Persoonlijk zou ik ook niet vetter gaan smeren.
Ik zou het blokje warm laten draaien en dan een stukje gaan rijden zoals je al geschreven hebt.
De eerst x aantal kilometers zou ik niet vol gas gaan rijden, en zeker geen lange stukken
Hoi Lucas. Hij zal nu ook normaal starten hee. Heb je zelf gevoeld dat hij nu compressie heeft. Dus als ik het goed begrijp zit er geen oliepompje op het blok en moet jezelf mengen. Gebruikt Castrol RS en meng 1 op 50. Je zal dan geen problemen meer hebben. Ook geen koolaanslag ofzo.