Ventiel moeren op juiste manier

Ventiel en moeren van het voorwiel. Je ziet dat de moeren speling hebben. Foto’s vanaf de linkerzijde genomen.

Na een rit zag ik bij het achterwiel het ventiel scheef zitten.

Nadat ik de moeren verder los draaide, zag ik hem echt scheef zitten.

Dit komt daardat de bandenspanning op 1,4 bar stond en wat teveel gas geven. Als je hard zou remmen zou hij de andere kant op staan. Als je de moeren tot aan de velg zou aandraaien, zou het ventiel afbreken en je staat met een lekke band.
Band leeg laten lopen en de band weer wat terug gedraaid.

Nu staat deze weer recht en de band op juiste druk. De moeren moeten niet tot de velg aangedraaid worden.

Ik denk, dat hier wel meerdere meningen over zijn.

Ik heb die dubbele moeren sowieso nooit begrepen :flushed::face_with_monocle::man_shrugging:t2:

Moest effe zoeken, maar hier heb ik hem.

Op zich logisch, want als de band verschuift, wat ik dus had, scheur het ventiel niet direct af.

1 Like

Bedankt voor de tip Alfons
Ik begreep dat sommige 1 moer aan de binnenkant monteren en de andere aan de buitenkant. Het is net wat Joop ook al schreef, er zullen verschillende meningen over zijn.

1 Like

Kijk dat is mooi want dat verhaal met die dubbele platte moer was me nooit duidelijk :smiley: weer wat geleerd :ok_hand: thanks collegas

Dat als je de band met glijmiddel of iets wat er op lijkt monteert kun je dit ook hebben ,en natuurlijk ook goede banden spanning rijden .

Ja, dat klopt met dat moertje aan de binnenkant. Maar ik dacht echt dat ze daar vanaf gestapt zijn. Hoe dat echt zit/was weet ik ook niet precies.
Ik heb het ook ergens anders gelezen met een andere tekening erbij, maar waar, tja?
Het heeft mij een lekke band bespaart in ieder geval.:grinning::grinning:

Ja, klopt Cor. Die speciale banden monteervet, die droogt op en dan blijft de band goed zitten. Ik zal zo’n pot eens bestellen. Nu doe ik dat met siliconenspray maar dat blijft vettig en dan heb jr kans dat de band glijdt. Met alle gevolgen van dien.

1 Like

inderdaad veel meningen ik gebruik zo wie zo altijd banden monteer pasta en zet zelf altijd 1 moer vast tegen de binnen band en 1 zo als gebruikelijk op de velg mijn ventielen zijn nooit scheef getrokken of uit gescheurd en voordat ik een rit rij altijd de banden spanning controleren

1 Like

ik heb dit nooit geweten. bedankt.

bij monteren van de band wel altijd het ventiel naar binnen gedrukt, omdat anders de band zich niet juist zet

Dit is volgens mij de juiste manier Andre. Die onderste moer moet toch immers het ventiel vastklemmen in de band anders zit het eigenlijk gewoon los. Probleem van het scheeftrekken is het gebrek aan grip tussen buitenband en velg. Vroeger in de racerij werden er parkers door de opstaande velgrand in de hiel van de buitenband gedraaid, maar dat ging wel om meer PeKaas dan van een brommer.

ja juist in de motorcross hadden we banden klemmen in die tijd reed ik 500cc tweetakt , 60 pk

Goed dus het is eigenlijk de bedoeling dat de velg tussen de twee platte moeren geklemd wordt.
Zo worden we iedere keer weer wijzer :sunglasses::wink::+1:

Ja, zo heb ik het geleerd Frank, maar de onderste moer moet eerst het ventiel in de band vastklemmen

de meningen blijven er over verdeeld ik vind het best ik doe het op mijn manier al vele duizenden kilometers lang

blijft leuk om te zien dat er dus zelfs hier voor meerdere wegen naar Rome leiden… :grinning: