Hier n aardige link naar n mooie uitleg over het verschil tussen en de werkingsprincipes van 2-takt en 4-takt motoren.
Helaas wel in het Engels maar je kunt ook ondertiteling aanzetten en de videos is er duidelijk…
Hier n aardige link naar n mooie uitleg over het verschil tussen en de werkingsprincipes van 2-takt en 4-takt motoren.
Helaas wel in het Engels maar je kunt ook ondertiteling aanzetten en de videos is er duidelijk…
Wat ik er ook leuk aan vindt is de uitleg aan het eind over variabele kleptiming en de variabele uitlaatpoort waardoor de motor een gelijkmatiger vermogensafgifte krijgt. En er is ook nog een stukje toelichting over het effect van de uitlaat op het deels terugdringen van brandstof welke anders verloren gaat via de uitlaat poort.
Voor mij als niet kenner een hele mooie verheldering hoe een en ander nu precies werkt…
Daarmee snap ik ook beter wat dan het nabewerken van in en uitlaatpoorten kán doen maar ook waarom het een klusje is wat héél nauw luistert want iets te groot maken kan betekenen dat je juist vermogen verliest, of iets te breed en je zuigerveren komen in de poort terecht met alle motorschade van dien…