Om makkelijk te kunnen werken in de hobbyschuur en niet te veel willen tillen is het idee ontstaan aan de hand van Remco zijn lift om zelf iets in elkaar te fabriceren met materiaal uit opslag “Jantje van Alles”.
De steigerbuis had ik nog voldoende ongebruikt liggen, poortscharnieren en hengen ook nog en kokermateriaal over van de heftafel.
Eerst concept op papier gemaakt en vervolgens aan de slag tussendoor tuinwerk en weer opwarmen in de schuur.
Nadat alles op maat en pas is gemaakt, helaas wel 2 uitlaatbeugels gekocht om de scharnieren te bevestigen alles in elkaar en vastgelast.
Dan alles nog beter afwerken en te veel draad afslijpen bij scharnieren zodat de Lier verder kan uitzwenken, nu nog blokkade.
Hier is het eerste resultaat voor vandaag.
Voor de borging tap ik nog draad in de gaten van scharnieren in de buis voor M6, dan geeft het een veiliger gevoel als er getilt moet worden.
1 Like
Echt weer een leuke creatie Jan, ik ben benieuwd naar de werking ervan 
Had ook nog een tiljuk gemaakt wat ik kan koppelen aan 4 punten aan de brommer zodat de spanbanden niet naar elkaar worden toegetrokken, rechtstandig takelen. Is even in rustpauze ivm ziekte, de verdere uitwerking volgt zsm met foto’s. Hopelijk vind ik snel een elctrische takel, een aantal op geboden, dus afwachten of dat iets wordt, anders een nieuwe aanschaffen.
Al met al weer lekker in de weer met frisse ideëen Jan.
Na mijn ziek zijn voorzichtig weer iets gedaan en de basis zit op zijn plek om van verschillende kanten iets te kunnen gaan tillen. Met het juk zou de zundapp vierkant worden getild en dan op de verrijdbare tafel plaatsen. En kan hij alle hoeken van de hobbyschuur bereiken. Zie foto’s voor beter beeld er van.
Nou Jan,
Dat ziet er indrukwekkend uit zo.
Ik ga er van uit dat je nog een aantal testjes gaat doen t.a.v. de belasting die deze takellift kan hebben.
Maar dit ziet er erruggg fraai uit zo. 
Klopt Frank, de zundapp gaat er niet als eerst aanhangen hoor. Hangt natuurlijk af welke takel er aan komt. De steigerbuis is sterk genoeg. Er zitten al een paar extra borgingen aan bevestigd, zodat de horizontale buis niet meer naar voren kan komen en bouten dwars door van boven. Krijgt vervolg.
Nu was ik er niet bang voor dat je de Klotenstoter er zo zondermeer in ging hangen, daar is Jantje veel te slim voor. Als je dit uit het bolletje hebt uitgedokterd dan heb je zeker weten ook al nagedacht over belastbaarheid. En als ik zie hoe je dit opgebouwd heb dan heb ik daar dik respect voor. 
enne, mooie nieuwe profielfoto
misschien zit die er al lang in maar t viel me nu op 
Mooi Jan ,.ja als de ruimte voldoende is ,.en dat heb ik niet ,.jammer .
Ik heb nog steigerbuis voor je Cor. Stevige beugel aan je schuur met eindbuis gekoppeld met snelle bevestiging en je hoeft ook niet meer te tillen, zowel naar buiten je schuur als in je schuur. Ik leg je het nog wel een keer uit, je moet ook minder gaan tillen. Je bent immers ook lid van de leeftijd club
Blijven oefenen met het tillen dan verleer je het niet .
En je weet heb niet als te veel ruimte .
Cor hoeft binnen weinig op te bergen, gaat om bevestiging aan buiten muur, zodat je het binnen en buiten kan gebruiken en je ruggetje minder belasten.
Vandaag nog meer beveiliging en definitieve plaatsing afgewerkt. Had verschillende reacties op elektrische takels via Marktplaats, te duur, te zwaar of niet willen opsturen, te veel moeite. Afspraak om te versturen en binnen 2 uur bericht, jammer voor je heb hem net verkocht. Prijzen zo hoog dat ik liever nieuwe had, dan met 2 jr garantie er op.
Vanmiddag knoop door gehakt, gelijk nieuwe besteld, geen verdere frustratie meer en levering afwachten.
Soms is het internet flut ,maar je kan er ook wel wat goeds op de kop tikken .
Zeg altijd maar als het duur is altijd oppassen ,vraag naar telefoon nummer en doe dan zaken .
Je hebt gelijk Cor,soms moet je je nuchtere verstand gebruiken en doorpakken, geeft beter gevoel.
Vandaag de takel binnen gekregen, helaas zitten er vierkante beugels bij en ik heb ronde steigerbuis gebruikt als basis.
Even creatief bezig met zware pijpentang om de zaak iets te verbuigen en de gaten weer op maat te krijgen. 6 mm trespa tussen beugel en ophanging gebruikt wat nu wel goed past, maar net iets te veel er tussen zodat de beugel de motor niet echt klemt. Op zich kan het geen kwaad, maar hou van degelijkheid. Dus trespa weghalen en dunner materiaal er tussen met stukje EPDM voor verschuiven uitproberen. Daar heb ik wel hoop op dat het moet lukken. Vandaag genoeg, morgen eerst Kringloop.
Even uitgetest en alles werkt zo het moet, alleen de bevestiging iets aanpassen. Til gewicht 125 of 250 kg, moet voldoende zijn ee.