Ik heb een uitdaging gevonden om het frame van een staop stoel te gebruiken en om te bouwen naar een elektrische heftafel voor mijn brommer. Dit project pak ik tussentijds nu op, omdat de buitenzijde van mijn Hobbyschuur even geparkeerd is ivm de komende winter en minder betrouwbaar weer. Nieuw geïsoleerd dak er op.
Veel denkwerk en eerst met hout een model geprobeerd te maken en kijken wat de motor en de huidige bevestiging hiervan doet. De beginkant kan erg laag worden gezet, zodat de brommer er eenvoudig opgereden kan worden, vervolgens op standaard en iets bevestigen aan voorzijde dat wiel vast staat. Dan naar boven en horizontaal plaatsen. Met een oude staop stoel, frame van een metalen ledikant en gebruikte wielen met een rem er op. Ja als je in de kringloop winkel werkt kom je wel eens wat tegen.
Het concept is verschillende keren aangepast, omdat de werking niet was wat ik voor ogen had.
Ik laat nu wat foto’s zien en de rest krijgt vervolg.
Vandaag nog wat gefreubeld en voorwerk gedaan. Hoekstukken gemaakt voor de zwenkwielen met rem te monteren. Deze op iedere hoek vastlassen, zodat onderstel ook iets groter wordt voor de stabiliteit.
Nu een ijzeren koker pas gemaakt op de bevestiging van frame om te kijken en proberen wat het nu doet. Daarna kan ik langere koker zijlings bevestigen die langer is, is ook nodig omdat bevesting beugels aan de smalle kant zijn van de oorspronkelijke zitting. Dan moet de creativiteit weer om de hoek komen en zoeken in voorraad van ijzer.
2 Likes
Mooi Jan met die wielen kun je hem zomers zo naar buiten duwen .
Vandaag een regenachtige dag voor buitenwerk, dus weer maar poosje puzzelen, uittekenen en concept proberen op te zetten met (lijm)klemmen en stukjes hout.
Van stevige oude ledikant kokermateriaal de basis gemaakt en proberen stabiliteit te creëren. Daarna van kleinere koker de lengte naar 1,90 meter gemaakt, helaas kan ik beweegbare onderstel niet breder dan 45 cm maken ivm tussenruimte in bestaande stoelframe.
Er moet ook nog aanslagpunt gelast worden zodat het frame net de beweegbare constructie aan de onderzijde niet raakt. De uitzwenkbare delen van oorspronkelijke voetenbord moeten nog afgeslepen worden maar eerst alles werkend en draaiend, dan pas verwijderen of afslijpen.
Dat is ook een reden om hoekstaal aan de buiten zijden te lassen , zodat de wielen meer stabiliteit kunnen geven en alles makkelijk naar de zijkant van mijn hobbyruimte te kunnen rijden.
Hier een voorbeeld hoe de wielen komen na het vast lassen, ze zijn alle 4 geremd en gelagerd.
Ik ga er vanuit dat ik op de kopsekant en eind punt nog een verstelbare poot moet maken als de brommer er op staat en je bent er aan het werken voor stabiliteit.
Hij gaat toch wel recht omhoog en omlaag Jan ?
Het gehaal gaat er al behoorlijk op lijken Jan :wink,:ga zo door 
Al met al nu al een knap stukje werk Jan ik ben echt benieuwd hoe het straks is als hij gereed is voor gebruik. Je hebt in elk geval het grote voordeel dat je daar in je mooie klusruimte stroom en licht hebt dat werk wel heel fijn.
Er is weer heel veel water uit de lucht gevallen ,hoop dat het vandaag vrijdag even droog blijft ,voor werkende en hobbyisten .
Cor dat is nu het nadeel van het voordeel van je staop stoel, je wordt er uit gewipt.
Dus die slag zit ook verwerkt in het framesysteem, hoop dat het gaat lukken, anders deel van bovenframe ombouw naar schaarlift of oud hoog/laagbed. Het is een mooie uitdaging en is tijd en geen euros op dit moment.
Ja Frank dat is een voordeel en zeker als het buiten niet te doen is voor werk in de regen. Ik ben ook benieuwd wat het doet met de omzetting van schuine stand naar horizontale stand.
Ik wilde bovenstaande tekst verwijderen maar lukt niet, zal zeker iets verkeerd doen. 
Kreeg automatisch bericht dat beter was 2 berichten in 1 bericht te plaatsen. Dit gedaan en proberen te verwijderen, lukte NIET. Jammer.
Zal ik het voor je proberen?
Prima Frank, ik zag dat je het verborgen hebt, verwijderen lukt niet meer? Zo is het prima hoor.
Vandaag het concept en de lijmklemmen vervangen door de onderdelen vast te lassen en extra gaten boren voor stevige constructie. Nu moeten er nog blokkade ijzers onder voor het bovenblad zodat het niet klem komt te zitten.
Nu met de wielen er onder makkelijker verrijdbaar en hanteerbaar.
De tafel is verder opgebouwd en getest met zware grindtegels om gewicht te controleren of motor sterk genoeg is. De werking van motor is met inwendige spindel dus kan in principe niet zakken. Aan voorkant een aanslagbalkje gemaakt dat de brommer niet te ver naar voren rijdt. Dun plaatje trespa op plaat voor standaard te gebruiken zonder beschadiging plaat.
Hier de tegels verdeeld op plek waar de brommer ongeveer komt te staan en gewicht bepaling voor heffen.
Vervolgens de proef op de som geprobeerd om met hulp van junior de stap te wagen met brommer er op. Het is gelukt, maar moet toch nog een paar aanpassingen doen om de brommer eenvoudig op de standaard te krijgen. Hoogst waarschijnlijk op de kopse kanten nog een steun monteren voor stabiliteit tijdens werkzaamheden.
Je ziet dat het plaatje en balkje middenin te ver naar voren is bevestigd, dat wordt nog aangepast. Krijgt vervolg.
1 Like
Mooi Jan ,.wat ik nog heb liggen voor een brommer zonder standard is een {wielklem ] eigenlijk een hout bewerkers bankschroef ,. die lag een keer bij de vuilnis in de wijk dacht die is voor mij ,.heb er al jaren plezier van …
Bij deze foto zie je beter dat het een soort van bankschroef is
Deze zit met 2 lange bouten op de plank vast .
1 Like
Ik heb er inmiddels al 2 balkjes voor klaar liggen om er op te schroeven voor het voorwiel. Die van jou is verstelbaar zie ik, das nog beter, ga ik eens overdenken.
HEB je ook een paar ogen voor een spanband of touw aan je tafel gemaakt ??
Je bent me voor Cor,
Ik had ook al zitten kijken want inderdaad met wat spanbandjes kun je een hoop ellende/brokken voorkomen.