Speciaal of zelf gemaakt gereedschap

Ik zocht al een tijdje een grote steek sleutel maat 41 en of 46 forse maat natuurlijk ,nergens die sleutels .
Zie ik op de beurs in Koewacht een steek /ring sleutel maat maat 34 van Falcon top merk natuurlijk .
dacht daar ga ik maat 41 van maken ,voor die 3 euro !!
Kom ik thuis laat die aan de buurman zien en zeg ga daar maat 41 van maken ,zegt hij wacht even duikt zijn schuur in en geeft mij een steeksleutel 41 in mijn hand .
Toen maar van de 34 steek /ring een maat 46 gemaakt .

Voor het aandraaien van de uitlaatmoer .

Voor het aan draaien van de uitlaat moer .

Kijk nog even op de side van Facon ,de ring/steek sleutel die op de beurs gekocht heb voor 3 euro ,die kost op die side 48,83 wat een prijs voor zo n sleutel .
En ik zet er zo maar de slijpschijf in .

Je was me net voor Cor,
Ik heb jaren Facom gereedschap verkocht en wild net zeggen “dat is n sleutel van pakweg €40” :stuck_out_tongue_winking_eye::man_shrugging:t2::scream:

Dit is eigenlijk geen gereedschap, maar wel heb ik er gemak van :laughing:
Een onderstel van een ziekenhuisbed omgebouwd tot heftafel, zo kan je wel op hoogte werken :star_struck:

2 Likes

Ja dat is zeker mooi Carl.
Wellicht toch iets voor C2.
Is dit n elektrisch of hydraulisch hefsysteem?

Het is een elektrisch hefsysteem.
Wel ga ik nog iets verzinnen om de bekabeling fatsoenlijk op te hangen, nu ligt dat telkens op de grond en als je dan gaat rijden liggen deze in de weg :cry:

T is n mooi systeem maar voornin mn C2 zou ik eigenlijk n voetbediende hydraulisch versie moeten hebben :thinking::face_with_monocle::smiley:

Snap ik Frank, misschien is het wel om te bouwen met pot krik :wink:

Ach wie weet als ik straks mn aggregaat weer aan de praat heb… :yum::man_shrugging::sunglasses:

Gisteren van een stuk tuinhoud een hulpstuk gemaakt om een vliegwiel van een Solex in de bandschroef te plaatsen :wink:

Dan heb je lekker beide handen vrij om het vliegwiel aan de binnenzijde schoon te maken :laughing:

Handige hulp middelen altijd welkom .

Een hulpstuk kan simpel en toch handig zijn :smiley::+1::sunglasses:

Je mag dit stuk hout toch niet in de kachel stoken ee, dus dan mooi hulpstukje voor je vliegwiel te ontroesten. Heb je het met slotbout of zo vastgezet dat je hem rond kan draaien. Dat zie ik niet zo snel Carl.

Wat zijn je maten van je werkblad van je heftafel Carl, dan heb ik voor mijn prototype een indicatie voor ombouw staopstoel naar heftafel of een eigen ontwerp heftafel met gebruik maken van de hefmotor van de stoel.

Hoe het met de plank en het vliegwiel zit dat leg ik nog een keer uit :wink:

Wat betreft de afmetingen van het blad van mijn heftafel, ik heb het net even opgemeten.

Lengte 1.70 meter en breedte 65 centimeter

Deze afmeting heb je echt wel nodig wil je er een brommer opzetten om er aan te werken.
Ook is de breedte handig om er gereedschap uit je handen te leggen als ja aan het sleutelen bent :wink:

Vandaag lekker aan de heftafel gewerkt…
Hier de basis, de schaarlift.

Aangevuld met Jan zn stalen hoekstrips.

Werkblad er op…

Even vooroefenen…

Brommer er op en heffen maar…

Steunpoten er onder en gaan…

Dat heb je netjes gedaan Frank :star_struck:
Hier mag je trots op zijn :wink:

En het filmpje met de uitleg vindt ik fantastische :wave:

Kijk weer een stuk de goede richting op ,.hoe hoog staat die op zijn laagste stand ?

Kijk, zo kan het ook. Leuk bedacht. En handig dat hij kan kantelen.

Ik heb m niet nagemeten maar met het werkblad erop zal dat ongeveer 36 cm zijn schat ik.
Zal ik nog wel eens nameten.

Ja Alfons,
Nu lag alles er nog gewoon los op maar het is wel de bedoeling om het scharnierend te maken.
enige nadeel is dat als je hem niet gebruikt neemt ie op die manier wat meer ruimte in hoewel ik daar ook wel ideëen voor heb om dat te omzeilen. Bijvoorbeeld door scharnieren te gebruiken en dan met lange bouten door het houten bovenblad en die met vleugelmoeren vast te zetten. Dan is het blad ook weer makkelijk en snel lost te maken.
Wel moet ik, zoals Jan in een berichtje voorstelde, een borging maken zodat het blad niet kan kantelen als er eenmaal een brommer op staat. Maar ook dat lijkt me simpel op te lossen met een borgpennetje