Voor een aantal een oude bekende…
Op het oude forum had ik daar al n topic over maar daar kon ik momenteel niet bij komen. Maar gelukkig had ik ook op Maarten’s Kreidler.nl indertijd ook een topic geopend dus kon ik daar nog wat oude plaatjes vandaan halen…
Dit is de brommer in kwestie…
een Kreidler RMC S Elektronik uit 1979.
Ik kocht hem van mn goede Duitse vriend Alfred. Deze had hem al jaren maar reed niet meer op. Tijdens een bezoek aan hem kwamen we te praten over brommers en zei ik dat ik er wel weer eens een wilde hebben.
Nou zei hij dan ben je net te laat. Ik had er een staan maar die heb ik een poosje terug aan mn zoon meegegeven ![]()
![]()
waarop ik hem vroeg, doet hij er ook iets mee dat je weet. Hij zei dat vraag ik voor je na. Toen bleek dat de brommer een schuur ingeschoven was en dat er verder niks mee gebeurde.
Toen heb ik aangeboden de brommer te willen kopen en dat was gelukkig snel rond. Vervolgens kwam de brommer dus weer met Alfred op de aanhanger mee terug naar Nederland en kon ik m ophalen.
Ik ben intussen overgestapt op de laptop zodat het typen wat makkelijker gaat en met minder spelfouten.
De foto’s plak ik er naderhand dan wel tussen…
Ik had de brommer opgehaald, hij reed op dat moment nog, al was het niet helemaal zoals het hoorde. Voor de duidelijkheid het is een Duitse brommer type Mokick dus zonder trappers maar met vaste voetsteunen en een kickstarter.
Goed de brommer opgehaald en mee naar huis gereden wel een beetje illegaal uiteraard maar goed dat is intussen verjaard… ![]()
De brommer op mijn garagepad gezet om hem eerst eens wat schoon te maken en een beetje na te lopen. Zelf reed ik vroeger op een Zündapp CS50 en mn maatje Willem op een Kreidler. Dus hoewel niet helemaal onbekend wist (en weet) ik eigenlijk weinig van Kreidlers maar ik vond het sowieso een mooi ding.
Nog de zelfde middag ontving ik al berichtjes van mensen die de brommer gespot hadden op mn garagepad!!
En zelfs de eerst tips kwamen al binnen rollen… ik weet nog dat André L een bericht stuurde (toen dus ook al) dat mijn kettingspanners verkeerd stonden! ![]()
Ook Carl was er snel bij om wat te sturen. Ik gaf aan dat ik op dat moment nog niks van Kreidler wist dus dat alle tips welkom waren.
André stelde voor om zondags langs te komen in zijn werkplek (toen nog) aan het Noordland. Ik was er voordien nog nooit geweest dus ik was benieuwd. Zondags met de brommer daarheen en daar stond een aantal brommerliefhebbers met n bakje koffie elkaars brommers te bekijken…
Aangekomen kwamen de mannen als vliegen op de stroop af toen ik de Kreidler neerzette… Het ding werd direct aan een (goedbedoelde) inspectie onderworpen… en al snel werden er diverse aandachtspunten blootgelegd…
Letterlijk want binnen de kortste keren lag de brommer uit elkaar… en ik stond eigenlijk met het zweet in mijn handen want ik dacht oooepss als dat ooit nog maar goed komt…
Een van de problemen die met name door André gelijk opgepakt werd was het repareren van het achterspatbord. Daar zat een gat in van het beugeltje van het kentekenplaatje, een bekend euvel zei hij omdat daar veel rommel tussen blijft zitten gaat het doorroesten.
De brommer is toen een tijd bij André in de werkplaats gebleven omdat ik zelf geen werkplek had en zo kon ik er daar soms savonds of in het weekend aan werken.
Uiteindelijk is het plan geboren om de brommer volledig uit elkaar te halen en te laten poedercoaten om hem daarna weer op te bouwen.
Helaas kwam daar van alles tussendoor waardoor het project lang stil kwam te liggen.
Nadeel daarvan is dat ik langzaam aan vergeten ben hoe alles in elkaar heeft gezeten. Dat ondanks dat ik dacht er veel fotos van te hebben gemaakt. En dat is nu dus een echte uitdaging bij het opbouwen.
Maar vanuit de club komt daar gelukkig veel hulp in de vorm van tips en adviezen.
In die tijd ook mijn kleine carport omgebouwd tot een kleine werkplaats al is het daar passen en meten om te kunnen werken.
Reden waarom ik weer later twee containers heb aangeschaft waarvan ik er 1 voor opslag en de andere als combi opslag en werkplaats heb ingericht…
Maar de Kreidler hou ik t liefst thuis zodat, als ik even een uurtje of zo heb, ik mn werkplekje in loop zodat ik er wat kan doen.
Wordt vervolgd…
Mooi verhaal Frank. Oude liefde roest niet heej. Geniet ervan.
Mooi omschreven Frank. ![]()
Mag ik vragen waar je niet bij kon, omdat je het verhaal van een andere plek hebt.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen ![]()
Ik kon momenteel niet inloggen opnhet oude forum ![]()
Keurig frank kan ik weer een topic volgen en met plezier nu een Kreidler. Succes verder met het opbouwen. Je bent in werkelijkheid al aardig gevorderd ee.
Ja Jan,
Ik hoop dit jaar toch een heel eind te kunnen komen…
Over anderhalve week ben ik een weekje vrij dus dan hoop ik er weer wat meer mee te kunnen doen.
Ik dacht dat je nu al vrij was ![]()
Ja vrij wel maar helaas druk met andere dingen die in dit geval voorrang hebben… ![]()
Ok weer leuk zo n Kreidler Project .
Is het ook
t is alleen zo jammer dat ik er niet eens n week of zo aan door kan werken dan zou het wellicht wat meer opschieten en makkelijker gaan.
Je kan hulp krijgen ee Frank, maar dan moet jezelf ook tijd kunnen vinden, anders lopen agenda’s niet gelijk. Begrijp dat je nu even niet de tijd hebt.
Nee klopt,
Maar die tijd komt zeker nog wel.