Project Jamathi

Hallo allemaal,
ik ben al een tijdje in het bezit van een Jamathi type 2, maar sinds kort krijg ik hem niet meer aan de praat. Heb het blokje er van onder gehad om een nieuw blokje te testen, maar wilde hierna weer verder met het origineel. Nu start hij echter totaal niet meer. De carburateur is schoongemaakt en hij krijgt brandstof. Verder is de ontsteking na gelopen en zou die moeten werken aar toch is de vonk vaak erg zwak tot niks. Hebben jullie tips hoe ik dit kan oplossen?

Je heb dus waarschijnlijk een ontsteking probleem. De ontsteking nagelopen zeg je. Maar wat heb je dan gedaan. Misschien een brutale vraag, maar welke kennis heb je t.a.v. de onsteking. Niet vervelend bedoelt hoor.

Ik heb de ontsteking opnieuw afgesteld want deze leek wat af te wijken. Verder was er een kabel waarvan de huls versleten was dus deze heb ik vervangen. Echter deed de brommer daarna dus nog steeds niks.

Heb verder de weerstand gemeten in de spoelen en de uitgaande kabels en daar leek niks vreemds in te zitten.

Ik weet niet hoe het met Jamathi zit, maar kan het geen massa probleem zijn omdat je schrijft dat die voordat je het blok er vanaf haalde wel draaide

Zit er een stopknop op. Als die tegen massa ligt, zal je geen vonk hebben. Beste is even de stopdraad los nemen.

Zijn je contactpunten nog wel goed?

Het zou de bobine of de start spoel kunnen zijn .
Heb je nog een andere ontsteking liggen probeer die dan ,weet je iets meer Lars .

Ik heb de startknop er af gehaald dit werkte helaas niet. Ga vanavond even kijken naar de bobine.

Heb je een gewone bougiekap of 1tje met een weerstand erin.
Eens proberen zonder bougiekap, effe rommelen maar het lukt wel. En zonder een R notitie op je bougie.
Het blijft effe zoeken.
Uiteindelijk zou ik ook gewoon de condensator vervangen.

Lars, je schrijft alles werkte voor demontage blok. Nu blok opnieuw gemonteerd en niet willen starten. Dan moet je het denk ik toch in de massa zoeken zo Carl ook al schreef. Ga er vanuit dat je de draadjes hetzelfde hebt gemonteerd. Heb je geen foto gemaakt van bedrading voor demontage. Is een tip voor de toekomst. Eerst vastleggen en dan los maken. Probeer je bedrading eerst goed te volgen voor aansluiting en anders even een extra massa draad aan sluiten, kan helpen.

Deze handelingen zijn eenvoudiger dan al is geroepen om ontsteking aan te passen, daar heb je niets meegedaan schreef je bij de start.

Klopt wat Jan zegt. Het komt nogal eens voor dat de draden achter de grondplaat van je ontsteking bekneld zijn, doorgesleten en dan massa raken. Bij Bosch ontstekingen komt dit best voor. De bedrading zit daar met een scherpe bocht en schuurt langs de behuizing, en dan krijg je problemen. Kijk effe goed.

En Lars het probleem opgelost .?

Ik heb het een en ander geprobeerd weer maar kom er nog steeds niet uit. Vrees dat ik iets te weinig over dit onderdeel weet :sweat_smile:. De kabel zijn goed daar zitten geen beschadigingen aan en de ontsteking is doorgemeten die lijkt goed. Zou graag willen testen met een andere bobine maar die moet even zien te vinden mis dat het daar dan in zit.

Gister een nieuwe bobine er opgezet en eindelijk weer een vonk. De brommer start nog niet maar er is in iedergeval brandstof, zuurstof en een vonk. Weet iemand hoe je het beste kan beginnen met een carburateur afstellen. Ik ben altijd geleerd beginnen met de luchtschroef 1 1/4 open draaien en vanuit daar verder werken. Klopt dit of hebben jullie betere ideeën?
Uploaden: IMG_3888.jpeg…

Klopt Lars 1,5 slag is ook goed ,maar pas verder afstellen bij warme motor .
En zorg dat de carburateur schoon is ,anders is afstellen nog moeilijker .

Hoi Lars hoe is het nu met de Jamati s morgen 7 sept de Walcheren rit mee rijden ?

Beste allemaal,

Ik heb nu alle kabels vervangen en ik heb nu een duidelijke en heldere vonk. Nu leek de brommer echter slecht benzine te krijgen en dit leek te liggen aan de gasschuif. Nu heb ik de schuif een stukje open gezet en nu lijkt hij meer benzine te krijgen en een natte bougie maar hij slaat nog niet aan. Hoe stel je zo’n schuif goed af? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Welke carburateur heb je

Het is een Dellorto sha 14 12