Nieuwe lagers

Er worden veel nieuwe lagers gemonteerd in wielen, motorblokken etc. Een veel gebruikt lager zijn de SKF lagers. Wisten jullie dat er bij sommige nieuwe lagers weinig tot bijna geen vet er in zit. Op advies van junior komt dat regelmatig voor en is zonde van de te maken kosten en reparaties. Dus open het lager.

Aan de hand van bijgaande foto’s laat ik het zien van mijn 4 nieuwe wiellagers die nog gemonteerd moeten worden. Trouwens tussendoor mijn project heftafel heb ik nog een andere projectje gemaakt een eenvoudige lagerpers, info volgt nog.

Hier de foto van de lagers en het zeer kleine haakje met scherpe punt dat je voorzichtig tussen binnenring en rubber haakt, kun je zo je rubber verwijderen en zie je het verschil.

Hier zie je ze naast elkaar, van mijn 4 lagers zat er bij 1 lager voldoende vet en de andere zeer mager tot bijna niets gevuld.

De lagers bijvullen met vet en vervolgens het rubber kapje weer voorzichtig dicht drukken en nu weet je zeker dat je het lager gevuld monteert.

Ik zou zeggen, mannen doe er je voordeel mee. Neem proef op de som met een oud lager om te proberen.

Dat is een hele goede tip Jan, zelf ga ik deze methode zeker toepassen :wink:
Heel erg jammer dat goed aangeschreven fabrikanten zo met hun producten omgaan :smiling_face_with_tear:

Ja Carl een Mercedes staat ook wel eens met pech langs de weg :wink:

mooie post Jan en een zeer bruikbare tip!!

Ja er is erg veel over lagers te vertellen ,ook over het prijs verschil die je op div. web sides kan vinden ,
Heb je een ori lager dan kan het verschil in prijs enorm zijn ,[zelf ondervonden ]

1 like

Werk SKF dan ook met A en B of C lagers, en waarop moet je dan letten.
Staat dat aangegeven op het doosje waarin ze zitten of staat het op het lager zelf

Nee die hebben wel verschillende aanduidingen maar dat heeft dan te maken met bijv de afdichtingen
rs is enkelzijdig rubber afgedicht
2rs is dubbelzijdig rubber afgedicht
z is enkelzijdig metaal afgedicht
2z is dubbelzijdig metaal afgedicht
c3 lagers zijn voor hogere toeren (electromotoren etc.)
En zo zijn er nog andere markeringen zoals voor motoren in extreem warme toepassingen cups en cones, druklagers, tonlagers, cilinderlagers etc…
Maar SKF maakt ze zelf niet in A, B, of C kwaliteiten dat is altijd maar 1 variant dus zeg maar wat zij dan noemen de A kwaliteit… maar zoals je ziet in het verhaal van Jan kan het qua smering nog wel eens verschillen.
2rs is voor ons soort toepassingen vaak prima en het heeft officieel dat die voor het leven gesmeerd zijn… maar dat is dus iets wat je mogelijk toch wel eens wilt controleren.

En vergeet je dan niet te melden WAAR de lager gefabriceerd worden ? daar zit vaak het prijs verschil .
En hoe komt dat dan ?

Met alle respect hoor, maar een gesloten lager openmaken en volproppen met vet is geen goed idee. De kogels rollen dan niet meer maar gaan glijden. Nu geloof je toch echt niet, dat lagerfabrikanten dat hele kleine beetje vet willen beknibbelen met gevaar voor de kwaliteit. Een gesloten fabriekslager gaat ook sneldraaiend honderden uren mee!

Je verhaal klopt Joop. Je moet hem ook niet volproppen hoor. Ik heb de verschillen in beeld gebracht van 4 exemplaren. Bij 3 moet er wel een beetje vet bij, zodat alles nog draait. Het lager met voldoende vet geeft de richtlijn aan schatten we in. Op foto zie je het niet zo goed, er zit echt bijna niets in de 3 lagers.

Hoi Joop :smiley:
Leuk om je reactie te lezen. Wat je zegt klopt. Maar zoals Jan al zei het toont de verschillen en volproppen is zeker niet goed. Het vullen is een geautomatiseerd proces en zal vaak foutloos verlopen. Zeker aangezien fabrikanten als SKF FAG etc. echt het risico van claims niet willen lopen. Maar feit is ook dat de lagers niet altijd hetzelfde afgevuld worden. Dus nakijken kan, maar als je navult die t met beleid en niet klakkeloos volproppen

C3 codering is een lager met iets meer speling.En word gebruikt bij hoge toerentallen en temperaturen .Het lager kan door temperatuur dus iets meer uitzetten,en zal daardoor minder snel zichzelf vast lopen.
Waardoor de levensduur gegarandeerd blijft.

Om deze reden word de C3 vaak bij krukassen gebruikt.

Klopt Mielko,
hoewel de meeste brommertjes waar mee rijden niet dat soort extreme toerentallen draaien maar de blokjes als geheel worden natuurlijk ook al warm dus dan is die extra speling soms wel fijn.