Kreidler hulpvraag

Een vraag voor de Kreidler mannen…

Ik ben met mn RMC-S bezig maar ik ben aan het worstelen om het achterwiel er weer in te zetten. Ik doe vast wat fout want ik krijg het er tot nog toe niet in gezet. Nu zit er zo’n (ik noem het maar) n blokkeersleutel op de as die de naaf tegenhoudt zodat ie niet rond kan draaien…

Deze dus…
Nu vroeg ik me af gaat errst het wiel in het frame en dan deze sleutel of moet dat gelijktijdig?

Ik krijg dat ding er op dit moment met geen mogelijkheid tussen…
Ik heb ook even de dikte gemeten waar de as doorheen moet en dat is ca 17mm.
De ruimte tussen de naaf en de achter brug is ca 10mm voor zover ik dat goed kan meten… je zou dan ook denken dat de achterbrug wat opengeduwd zou moeten worden om alles er tussen te krijgen maar ik kan me niet herinneren dat dat zo’n operatie was bij het demonteren.
Maar ik neem aan dat het een soort handigheidje is om alles op de juiste manier op de juiste plek te hebben bij het monteren… :man_shrugging:t2::roll_eyes::thinking::roll_eyes: mocht iemand tips hebben of een keer tijd en zin hebben om er bij te helpen… Ik zal intussen ook vriend Youtube eens doorspitten mogelijk vind ik daar nog iets bruikbaars

Als ik dit zo bekijk dan moet ie na het wiel geplaatst worden…

En jawel hoor met wat “wurmen en wringen” zit de boel er nu in…

Ik vraag me nog wel af… moeten er nog ringen tussen het frame en de kettingspanners en/of tussen de moeren en de kettingspanners?

Draait het nog soepel als de steek as vast zit ?

Goedbezig Frank, er kont schot in de restauratie van de Kreidler :+1:

Gewoon iedere keer weer een stukje verder…
Maar je merkt nu wel dstvhet niet helpt als het zo lang stil ligt want je hebt geen idee meer hoe dingen in elkaar hebben gezeten… althans ik niet dus je moet veel uitzoeken. Maar dat hoort er bij denk ik dan maar

Ja Cor de boel draait netjes geruisloos en soepel.
Ik heb eerder ook nieuwe balhoofdlagers gestoken maar daar zit iets niet goed maar ik ben er nog niet achter wat. De bovenste platte moer die op de kroonplaat komt die kan maar net een paar gangen op de schroefdraad van de balhoofdbuis gedraaid worden en dat zit me niet lekker…

Kijk even naar de draad ,zit er een beschadiging aan even met een kleine vijl bewerken tot die soepel gaat .

Nee dat is het niet, de moer gaat prima op de schroefdraad… het lijkt alsof de balhoofdbuis nét niet ver genoeg door het frame naar boven komt. Ik verdenk het balhoofdlagerset ervan dat dat net niet goed past … Of dat zo is weet ik (nog) niet.

Zo ver komt ie er nu op…
Omdst de kroonplaat op de bovenst ronde moer/lagercup rust kan de kroonplaat niet verder zakken en dus de platte bovenste moer niet verder op de balhoofdbuis gedraaid worden…

Daarom heb ik twee vulringen tussen de kroonplaat en de voorvorkbuizen moeten leggen om die ruimte op te vullen…

Lastig te zien

Zitten de cups diep genoeg ?,anders even met een draad eind en goed passende ringen de cups dieper in het frame trekken.

Daar zal ik naar kijken maar volgens mij zitten die helemaal aan in het frame. De lagerset die ik van JMPB heb was eigenlijk niet de goede. Er zijn kennelijk 2 varianten. 1 waarbij de binnenmaat vannde onderste lagercup 31 mm is en 1 waarbij dat 28 mm is. Daar ging het al mis. Daar heb ik de oude originele onderste cup gebruikt om dat de nieuwe de verkeerde maat was en de oude eigenlijk gewoon nog goed. Maar de overige delen zouden gewoon moeten passen. Maar er zit wel degelijk verschil tussen de oude cups en de nieuwe maar of daar het probleem vandaan komt is nog onduidelijk… :man_shrugging:t2::thinking::sweat_smile::roll_eyes:

Dat probleem ga ik dus ook nog wel krijgen denk ik met mijn project :wink:

Het komt er dus op neer Frank dat je buis met schroefdraad voor balhoofd moer nu te kort is. De onderste ring waar je kogels opkomen zit die niet diep genoeg? Misschien moet je proberen om die nog dieper te tikken als daar ruimte zit, hij heeft voorheen gepast. Zit je bovenplaat goed op de veerpoten bevestigd, zit die niet te hoog?
Anders even een goede foto van verschillende kanten van je bevestigingspunten plaatsen als je wilt.

Ik ga de boel nog ns uitbouwen en gied bekijken. Kan misschien zijn dat ik de lagercups die boven en onder in het frame geperst worden omgewisseld heb. :man_shrugging:t2: de onderste lagercup kon volgens mij niet verder naar beneden maar dat ga ik ook nakijken. En anders een nieuw balhoofdlagerset bestellen

Wat was er dan met de oudere lagercups niet goed, waardoor je het besluit genomen hebt om een nieuwe set te gebruiken, of als ik goed gelezen heb gedeeltelijk omdat er één blijven zitten is

Ik vermoed dat het vervangingsset wat ik intussen lange tijd geleden gekocht heb nét niet goed was qua maatvoering. Om dat uit te sluiten kan ik beter een nieuw set laten komen zodat het gewoon goed is :roll_eyes::man_shrugging:t2::+1:

Frank je rechter kettingspanner moet andersom.
En ja er moet een dunne vlakke ring onder anders schraap je gelijk de verf van je brug.
De uiteinden van de ketting spanners mag je ombuigen.
Zo horen ze te zijn.

Bij je balhoofd moet je de koplamp bussen met kunststof ringen ertussen zetten en dan kijken hoe het uitkomt.
Zit de bovenste lager cup moer echt goed vast ?
Zonder kroonplaat goed aantrekken en checken of de voorvork nog soepel stuurt.

Bedankt André,
Met het ombuigen bedoel je dan dat dat rechthoekige lange stuk wat omgebogen moet worden?

Ik ga zo even kijken naar die kettingspanners,

Ik dacht dat ze goed zaten zo maar mogelijk niet goed opgelet :thinking::flushed::face_with_peeking_eye:goed te weten dat er dus inderdaad ringen tussen moeten zullen dan wel dunne vulringen moeten zijn lijkt me anders wordt het wel n krappe bedoeling

Dat ga ik vandaag dan nog ns goed bekijken.

Ik had nu die koplamporen er nog niet tussen staan dus wie weet zit daar het probleem al zie ik niet hoe dan de balhoofdbuis verder boven het belhoofd uitkomt maar eerst ns oroberen en zien wat er gebeurt. :ok_hand: thanks voor de tips! :grinning::+1: