Ja je moet er soms niet te zwaar aan tillen aan die brommerkes…
Zoals in een ander topic reeds te zien was heb ik een kleine heftafel gemaakt…
Gisteren was ik nog even bij Carl met Moby1 en daar hebben we mooi gebruik gemaakt van zijn heftafel, gemaakt van een oud ziekenhuisbed. Een pracht oplossing… En een goed voorbeeld doet volgen… dus…
Via een oud collega kreeg ik de vraag of ik nog wat kon met een oud hoog/laag bed… ik zei nou t is t proberen waard…
Dus bed opgehaald… nu was dat wel flink wat groter dan gedacht en heb ik t even “illegaal” moeten vervoeren omdat mn aanhanger niet zo groot was maar dat ging verder prima.
Nu eens kijken wat we er van kunnen maken
T leek een flinke klus om hem in C2 te krijgen maar ik had deze keer geluk… Toevallig liepen er een paar kerels die haardhout aan het laden waren en die hebben even geholpen dus dat was zo gepiept
Ben maar begonnen om de zijwanden te demonteren… en daarna de kunststof platen waar het matras op zou liggen verwijderd. Dat alles scheelt al een hoop gewicht.
En daarna de kopse wanden, althans het hout daarvan want bij dit bed zit het hefmechanisme dus in het hoofd en voeten eind verwerkt.
Van het weekend ga ik proberen of ik alle overtollig staalwerk kan verwijderen er zitten in elk geval nog 3 stalen frames op die het matras dragen en ook in delen schuin kan zetten, dus die en de motor die de losse delen beweegt kunnen in principe gedemonteerd. Dat gaat ook een hoop gewicht schelen. Dan blijft er een aanzienlijk smaller frame over zodat het toekomstig werkblad in elk geval een heel stuk smaller kan worden. De basis blijft wel flink breed maar daardoor ook weer lekker stabiel en het ding rolt makkelijk alle kanten op…
Of het wat wordt… nog geen idee maar het is het proberen waard.
Hier nog 2 korte videos…
Dit was het bed bij aanvang.
En zo zag het er uit na de eerste ronde demontage werk…
Prachtig ding Frank, dat gaat toch eenvoudiger werk schat ik in dan mijn heftafel inwording.
Die is smaller maar minder stabiel nog. ik heb nog wel betere wielen als ze niet meer op de rem willen. Zeker om lekker te werken in de wat smalle container zou het een uitdaging zijn om de basis te versmallen. als ik je plaatjes en de video heb gezien is dat vrij eenvoudig te doen door het frame waar je wielen aanzitten in te korten naar binnen en gelijk ander ijzer monteren zodat je wielen er niet onder komen maar er naast. Hierdoor komt dan je basis lager uit en zeker om de brommers op standaard te zetten makkelijker.
Ik heb dat probleem dus bij mij, omdat de onderste basis in feite te hoog is. Opgelost met balkje op de werktafel waar de standaard achter blijft haken, maar is nu nog behelpen. Gaat misschien toch ook nog wel veranderen als ik iets tegen het lijf loop.
Om de tafel te bewegen kan je het aggregaat even starten en de klus is zo geklaard.
Eenmaal op werkhoogte kan je aggregaat weer in stand rust en kan sleutelwerk beginnen.
Je hebt dus eigenlijk een hefmast tafel straks.
Succes en ben benieuwd naar je vorderingen tussendoor het andere sleutelwerk. Je ziet zo komt er steeds van alles tussen.
Ja Jan, wat je schrijf is waar.
Ik heb ook al een beetje zitten kijken naar het versmallen van het basis frame.
In theorie zou het zelfs uit 2 delen kunnen bestaan door het frame in het midden door de helft te zagen en twee buizen te maken die in het basis frame passen met twee lock pins net als bij tentstokken een verende borgpen of gewoon een pen door en door steken. Maar goed dat is voor later…
En ja nu zou ik gemak hebben van mijn aggregaat maar dat wil nog niet erg.
Tenminste, hij draait wel maar lekt benzine (ik denk via de carburateur) dus dat moet ik dan eerst zien op te lossen. Dan kan ik zoals je zei stroom draaien en de “tafel” bedienen.
Worst case scenario is dat ik een ander aggregaat zou moeten zoeken…
Dan kan ik mss nog wel bij Cor aankloppen want die had er indertijd nog eentje.
Voor de voeding van de heftafel hoeft hij niet veel vermogen te leveren.
Voordeel is van dit bed dat de hoogte verstelling met schroefspindels is dus ie zakken nooit uit zichzelf terug.
Ja klopt Cor,
Dat is dus wel een dingetje want het is (nu in elk geval) een fors gevaarte.
Dus daar moet ik slim mee omgaan zodat ik er zo min mogelijk last van heb als ik er niet aan aan het werk ben. En uiteraard een en ander aan verbouwen maar dat komt wel goed denk ik.
Zo zo frank, jij gaat als de
Gisteren was je nog hier met jij Mobylette op mijn heftafel en nu heb je zelf al een verzorgingsbed aan geschaft
Ik ben benieuwd naar jou creatie, en kijk er naar uit wat het uiteindelijk wordt
Ja we gaan het zien…
Wat wel jammer is is dat het geen schaarhefsysteem is daardoor heb je bij deze aan de kopse kant de opstaande stukken met daarin de schroefspindels dus moet n brommer er min of meer zijdelings opgezet.
Maar we gaan het zien
Je hebt geluk Frank je brommers die je in voorraad hebt zijn licht van gewicht ee. behalve je 1e project wat ik bijna niet durf te noemen daar zit meer gewicht aan.
Ik dacht dat je benzine kraan kapot was van aggregaat. Dan eerst je aggregaat voorrang geven zeker om 230 in de container te krijgen/hebben en dan kan je s’ avonds ook knutselen aan je bed/lift. Die van Cor misschien ook oplossing maar weer extra vulling in C2? Klopt ik heb ook schroefspindel in stoel zitten kwam ik later achter, dus zonder stroom blijft alles op zijn plek.
Nou Jan ik heb gekozen voor de snelle(re) oplossing. Gewoon n 2e aggregaat (je) erbij. T is maar n kleintje maar hij is net sterk genoeg om mn compressortje wat ik daar heb te laten draaien en ik kan de “heftafel” er mee bedienen dus voor nu uir de “brand”. Maar ik wil zeker ook het grotere aggregaat weer aannde praat krijgen want dat heeft wel degelijk meer power zodat ikner ook andere apparatuur op kan laten draaien.
Zit er ook een 12 volt aansluiting op je aggregaat? Dan met omvormer naar 230 je lampje laten branden en heb je weer meer stroom voor over voor de rest. Of is het max +/- 850 watt of zo? Die van mij heeft dit ook.
Het kleine aggregaatje heeft maar iets van 650 watt geloof ik, net genoeg om de heftafel met een brommer er op te bedienen. Voor verlichting ga ik nog met een zonnepaneel aan de gang en een omvormer. Maar dat zijn van die klussen waar ik tot nog toe niet aan toe gekomen ben.