Hefbrug in smeerput maken

Ik ga een poging doen om eea te laten zien van mijn gepruts om tot een heftafel te komen.
Heb een smeerput in mijn werkplaats zitten die niet gebruikt wordt omdat je ondertussen niet meer met een auto bij de garage kan komen.
Ook is het mij nooit gelukt om de put droog te krijgen na verloop van tijd staat er zeker 50cm water in.
Heb al vaak gedacht ga m dicht gooien maar nu dus bedacht om er een brug in te maken.

Nou ik ben zeer benieuwd…

En ja een smeerpit kan best handig zijn als je geen mogelijkheid hebt voor n brug.

Maar een combinatie kan natuurlijk ook.

Voor het water zou een oplossing kunnen zijn een simpele kleine dompelpomp met vlotterschakelaar :man_shrugging:t2::sunglasses::wink: t is maar n idee

Dit lijkt mij een aardige klus .
Ik gebruik een workmate met plank en oprit .

Dit is puur omdat ik een zeer klein schuurtje /atelier heb .

Ja dat concept werkt ook prima voor n brommer mits je t een beetje ondersteund want ik merkndat het bovenblad met de brommer wel de neiging heeft te kantelen omdat het veel breder is dan het onderstel van de workmate.
Ik zet er dan ook aan weerszijden een stut onder zodat de boel niet voor- of achterover kan duikelen…

Is niet nodig Frank er zit over de hele lengte een brede dikke balk onder die klem zit, in de workmate .

Hmm ja dat wist ik maar dat verandert het “kantel moment” niet.
Hoe verder het bovenblad links of rechts voorbij het punt komt waar de poten van het onderstel de grond raken hoe meer hefboom je krijgt ofwel kans dat de workmate gaat kantelen. Stel dat je ff wat meer krachtmoer zetten on de wielmoer van je voorwiel los te krijgen dan zou de boel kunnen kantelen…
Maar goed jij doet dit al jaren op deze manier en dat gaat nog steeds goed dus…

Maar voor mezelf zet ik er toch altijd aan weerszijden een steun onder… “ better safe then sorry” denk ik dan maar… :man_shrugging:t2::wink::grinning:

Janpiet er is tegenwoordig spul in de handel waar je kelders, dus ook smeerput waterdicht kan maken/krijgen. Ik zal het navragen voor je dan hoef je ook geen afvoer voor je dompelpomp aan te leggen ee. je ziet je krijgt genoeg adviezen van verschillende clubleden.

Ook een prima manier om op hoogte te werken met de workmate.
Bij mij gaat het toch ook vooral omdat ik het leuk vind om zoiets te maken en ik val mn vrouw niet lastig :smile:

He Jan heb mn put al voor 3/4 vol (overtollig) grint gestort.
En er betonnen vloer in gestort zit nu wel boven grondwaterpeil dus van vocht zal ik geen last meer hebben ga ik van uit.

Had ook een dompelpomp maar blijft een enorme vochtige ruimte waar je voor de rest weinig mee kan.

Ja dan is dat probleem ook weer van de baan… :grinning:

Plaats anders eens een foto van de smeerput :wink:

Ik zou Janpiet even op weg helpen voor plaatsen fotos. Vandaag niet van gekomen :frowning_face:

Is gelukt Jan.
Filmpje ook mogelijk ?
Ik schrijf gelukt maar heb gister avond allerlei fotos en text er op gezet maar zie het nergens meer :joy: :rofl:

Dit is een hele slechte foto van het leegpompen van de smeerput
Rest van de fotos die volgen zijn scherp.

Mohu JanPiet begin de middag bel ik je even, goed?

27 zakjes betonmortel met hulp van zoon en schoonzoon gestort, netje erin en met trilnaald mooi vloertje van 20cm dik.
Dit laten rusten en verder gegaan met bedenken van heftafel.
Eerst met wat houten latten

Staal gekocht, koker hoek en strip
Gaan lassen.

Nog niet alles definitief gelast eerst in elkaar gezet om het draaipunt/drukpunt zuigerstang te bepalen.
Dit gedaan met houten balkjes en lijmklemmen.

Ondertussen op marktplaats hydrauliek unit gekocht deze had een 4/2 ventiel dit vervangen door een 4/3 ventiel met gesloten middenstand richting cilinder en vrije rondpomp hydrauliek pomp.

Wordt vervolgd.

Zo zo dat is serieus werk zeg :sunglasses:

Dat stijgt amateurwerk ver te boven Janpiet :open_mouth:

Bedankt voor compliment maar ook niet gaan overdrijven ee. :smiley: