Mooi rondje Wim! Op de motor deed ik dit rondje ook geregeld, op de brommer nog niet gedaan, want dan ben je best wel even onderweg he. Met zulk soort rondjes doe ik op de brommer ongeveer 40 Km/uur gemiddeld zonder stops
Nou dr zitten wel wat kilometervreters tussen hier zie ik wel…
Zelf vandaag een van de Sparta’s, in dit geval de SC50 uit de schuur gehaald om eens een stukkie te rijden… gaandeweg wat langere afstanden proberen. In dit ritje van uiteindelijk een kleine 20 km even naar mijn containers gereden en daar wat gesleuteld… en daarna weer naar huis. Maar ik moet zeggen de kleine Sparta ging prima, rijdt ruim 40 op de teller bij wind mee of tegen maakt niet uit… en er zit nog wel iets meer in maar hij hoeft niet continu volle por te werken… t beestje is tenslotte ook al de 60 gepasseerd
maar hij heeft zich kranig geweerd dus ik ben er wel blij mee zo. Afgelopen week ook de eerst kilometers gemaakt op zn broer de SF50 en ook die draait lekker… Alleen die zou nog een ander voorband moeten hebben want die is niet zo geweldig meer. Ik weet niet of me dat nog gaat lukken voor de 10e mei maar goed de SC50 staat startklaar dus
![]()
Kijk het is toch wel leuk om rijdend spul te hebben he Frank .
Ja dat is het zeker, en met dit soort weer al helemaal. Nu heb ik er dus 4 die kunnen rijden, hoewel mn rode Spartamatic nog niet echt lekjer wil. Ik denk dat dat n ontstekings dingetje is. En mn SF50 heeft eigenlijk dringend n nieuwe voorband nodig… dus die gebruik ik liever nog niet voor n rit. Wel jammer want hij rijdt best lekker
Vandaag zondag een kleine ronde gedaan 63 km van uit Middelburg .
Iets wat regen gehad van geen betekenis zo weinig .
Ook nog bijna een kip tussen de wielen ,en das schrikken .
Ritje door “De Zak”.
Vandaag met mn Duitse maatje Uli een ritje door “De Zak” van ZuidBeveland met 2 van mn Sparta’s.
Dat was eigenlijk ook n testrit omdat een van de twee met enige regelmaat problemen had met vast- en of warm looen.
Vanmorgen de gebruikshandleiding nog eens doorgenomen en gezien dat destijds een mengverhouding van 1:25 werd voorgeschreven. En ik heb steeds met 1:50 gesmeerd. Daarnaast zat er tot vandaag een voortandwiel met 12 tanden op. Bijnde laatste keer dat ie vastliep brak dat tandwiel finaal in 2en. En ik had alleen nog een 13 tands liggen. Dat heb ik er op gezet voor de testrit. Dus nieuwe brandstof/smering en iets groter tandwieltje voor en proberen maar…
En dat werkte dus prima
![]()
![]()
Iets minder toeren en meer smering👍 en als bonus nog iets meer snelheid al hou ik m bewust max aan 40 km/u om m niet teveel te belasten met het risico dat ie weer vastloopt
Al met al 38km gereden zonder problemen ![]()
![]()
Dat warm lopen of vast lopen hoeft natuurlijk niet. Weet je zeker dat je ontstekingstijdstip goed staat? Wat je ook kan doen een iets grotere sproeier proberen. Als hij maar niet gaat 4takten natuurlijk. Welke kleur heeft de bougie?
Al met al 2 leuke brommers man. En lekker gereden zo met zijn 2tjes.
De bougie vandaag nog niet bekeken maar hij liep gewoon netjes nu en ja dan denk je daar niet aan. Misschien morgen nog n stukkie rijden en dan ns kijken. En ja de spoeiers daar is mss ook nog wel mee te experimenteren. Uli is al op internet (in Duitsland) aan het zoeken voor een Sparta ![]()
wie weet wordt ie lid nr 300 voor Boluz ![]()
De afstelling van de ontsteking heb ik nog geen kaas van gegeten dus of dat goed staat geen idee maar gezien hoe makkelijk hij start en nu rijdt kan er denk ik weinig fout zijn
Frank, het tijdstip moet echt goed staan. Als hij te laat staat, word hij echt te heet en dat wil je niet he. Toch even nagaan hoe het gecontroleerd moet worden en afgesteld moet worden.
Zeker doen hoor. Dat is mijn advies. Als je hulp nodig hebt hiermee, mag je altijd langskomen om af te stellen met zo’n stroboscoop lamp.
Ga ik dan wellicht n keer doen sl is het maar om te leren hoe het moet… zou ook n leuk thema kunnen zijn voor n club sleuteldag ![]()
![]()
![]()
Wellicht n idee daar eens een interesse peiling voor te maken.
En nu ik er over denk hier misschien een nieuwe Categorie “sleuteldagen” aan te maken.
Frank, heb je al eens gekeken op youtube, of er iemand een Sparta aan het afstellen is?
Is er een Sparta forum waar je iets kan vragen?
Moeilijk is dat niet hoor.
Ja dat is er zeker wel alleen dat zit in het midden van het
Land.
Maar dat gaat goed komen hoor! ![]()
![]()
Inform eens bij hans kopmels die heeft ook sparta en connecties
Ook dat is nog n optie ![]()
![]()
Goeie tip.
En een stroboscooplamp heb je Frank ![]()
ja dat klopt maar als ik het goed heb is die 12 volt en de brommer is 6 volt… maar dat ga ik uiteraard uit proberen… ![]()
Overigens vandaag hebben we weer een rondje op de Sparta’s gedaan en dat ging helemaal prima…
En gaandeweg ging ook de SF steeds beter lopen en draaide nu soms netjes 43 km/u en ook met n aardige tegenwind toch gewoon 40 km/u let wel alles op het tellertje.
Overigens lopen de SF50 en de SC50 nagenoeg even hard.
Zo hebben we nog een ander rondje door de Zak gedaan dan gisteren en dit keer een rondje van 50 Km en geheel zonder problemen.
Ik ben dan eigenlijk ook van plan om hem morgen mee te nemen voor de zomerrit.
Hangt er een beetje vanaf hoe laat mijn logé vertrekt maar dat gaan we zien.
Al met al wel een fijn gevoel als alles gewoon lijkt te werken zo het hoort.
Voor de stroboscooplamp maakt het niet uit wat voor voltage je brommer heeft Frank, alleen de voeding van de lamp moet je van een aparte 12 V stroombron pakken
Ok Joop dat is goed om te weten. Ik dacht dat hij die 12 v van de brommer moest krijgen
Een klein rondje gedaan, want ik moest toch in Oost Souburg een demper ophalen.
Foto erbij gedaan van het racemonster.![]()
Best n aardig rondje zo! Met welke app heb je deze rit geregistreerd?