Het topic is bedoeld om ervaringen te delen met de mede forumleden over het mengen van benzine en tweetactolie
Bijvoorbeeld :
welke benzine
Welke olie
Welke verhouding
Hoe zijn de ervaringen
Rookt de brommer door te vette smering
Enz, enz
Het topic is bedoeld om ervaringen te delen met de mede forumleden over het mengen van benzine en tweetactolie
Bijvoorbeeld :
welke benzine
Welke olie
Welke verhouding
Hoe zijn de ervaringen
Rookt de brommer door te vette smering
Enz, enz
Ik zal de spits maar afbijten in dit nieuwe topic ![]()
Ik meng altijd zelf voor in mijn brommers
Benzine Euro 98
Olie Castrol Power RS / 2 T
Ik houd bijna bij alle brommers de zelfde smering aan, en dat is 1 op 50
Dat 1 op 50 wil zeggen 100 cc Castrol op 5 liter euro 98
Mijn ervaringeng zijn goed, ik heb nog nooit iets vreemds meegemaakt met de brommers en zoals ik weet roken ze niet ![]()
Mijn Yamaha FS1 2RU mengd zelf doormiddel van een pompje
Mooi topic Carl.
Tot nog toe gebruikte ik voor mijn Sparta’s:
Euro 95 loodvrij
2-takt olie van de action dat ging voor de meeste brommers goed maar mijn SF50 liep regelmatig vast…
In die tijd Castrol 2-takt olie besteld en nu terug naar de (vroeger) voorgeschreven mengverhouding van 1:25 gegaan gemengd met Euro95 loodvrij (omdat de pomp hier geen Euro98 heeft) En dat kijkt beter te werken. En dat zonder verdere rookproductie.
Maar ik ga vanaf nu wel met Euro98 mengen
Daar moet ik wel bij zeggen ik ook een ander voortandwiel geplaatst beg met 13 tanden ipv 12 tanden waardoor ie ook iets minder toeren hoeft te maken
Hoe vetter je smeert hoe sneller je uitlaat vol koolt .Frank .
Ik voel me een beetje schuldig dat ik nog steeds euro 95 gebruik🤭 maar ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad. Ook al staat mn puch een jaar stil, na een paar kicken loopt ie gewoon😄
Je kan het ook aan de benzine slang voelen ,die verhard helemaal ,en dat is het zelfde met de keerringen die verharden ook door de bio ethanol .
Vroeger was je benzine slang ook kei hard na verloop van tijd.
Dat is echt niet door de “moderne” benzine.
Misschien andere kwaliteit.?
Gister nog even getankt ,.dacht er kan wel 5 liter in gaat er net 4.4 liter in dus 1 op 44 gesmeerd .
Zie je een rook pluim zie je Mij .
Waarom smeer je in de tank Cor, ik meng altijd 5 liter in de jerrycan.
Daarvoor pak ik altijd lege aspen jerrycans en schrijf ik erop welke verhouding erin zit, 1 op 50 is dat bij mij bijna altijd ![]()
Je weet nooit hoever je tank leeg is
Ik smeer ook in de jerrycan, werkt veel makkelijker.
Ook tijdens de Zomer rit heb ik div. olie mengseltjes geroken .
Ja de verschillende merken hebben inderdaad soms een hele specifieke geur… ik weet nog van “vroeguuuuuh” de Bell Ray olie die pikte je indertijd ook zo uit…
Ik smeer alles met een mengsel van t volgende:
Total exellium 98
Shell Advance VSX tweetaktolie 1:50
Wynss Substi-Plomp loodvervanger 1:100
en voor de winter stalling wordt de loodvervanger vervangen voor
bardahl fuel stabiliser 1:100 wat de brandstof tot 24 maanden houdbaar maakt.
waarom loodvervanger? extra smering voor de lagers, neutraliseert eventuele aanwezigheid van bio ethanol en maakt de brandstof klopvaster wat wel nodig is met de hogedrukkopjes van alle aanwezige oude dames.
Roken heb ik zelden last van dat doe ik alleen en op hoge toerentallen geen gepingel of gestotter.
Al sinds ik oldtimers rijd gebruik ik deze samenstelling en ik wijk er nooit meer vanaf.
Geen last van koolaanslag enkel zeer af en toe een olieachtige druppel uit de uitlaat.
Bij alle Simson s die ori rijden komt er ook best wel olie uit de uitlaat,. rij Castrol 1 op 55 met 98 shell .
Mooie bijdrage Peter ![]()
.
Ja die loodvervanger is wellicht n goed idee voor onze onldtimertjes. Die fuel stabilizer ken ik niet zo. Overigens wel bijzonder dat je allemaal toevoegingen nodig hebt om onze oldtimers “gezond” ouder te laten worden…
nou de fuel stabiliser maakt dat de brandstof tot twee jaar lang goed blijft dus geen afbraak van de kwaliteit,
eigenlijk hetzelfde als aspen maar dan met de normaal geprijsde brandstof.
loodvervanger doet dit overigens ook!
Om mijn rook bij de Simson te beperken ben ik 1 op 60 gaan rijden .
Kijken hoe dat uit pakt .
Gebruik Castrol power met 98 benzine .
Peter waarom wissel je dan als de loodvervanger ook al 24 maanden goed blijft. Hoe denk jij dan over Triboron smering 1:100?
omdat ik weet dat loodvervanger en langere periode van stilstand toch de neiging heeft te gaan scheiden van de benzine (langer dan 8 maanden)
triboron gebruik ik puur niet omdat het voor mijn gevoel niet lekker zit…
de eerste twee tankbeuren 1:50 smeren en daarna 1:100… hmm ik weet wat ik nu heb dat het goed gaat en alles netjes schoon blijft.
als long as it works dont change it haha