Een beetje "vreemdgaan" is soms ook wel leuk

Ja een beetje vreemde titel maar niet schrikken hoor :stuck_out_tongue:
Ik kwam bij toeval een Kymco Agility 50 scooter tegen vlak bij huis die te koop stond…
Maar dat had natuurlijk wel een reden… het ding startte niet en reed dus ook niet…
Nu was dat een 4-takt scooter en ik had er al een poosje zin in om ook op zijn minst 1 4-takt brommer te hebben. Nu is een scooter geen brommer maar goed… Het ding had een kenteken dus waarom niet?
Dit is m

Opgehaald en gevraagd hoe of wat.
De jongeman die hem verkocht zei dat hij steeds startproblemen had gehad met dat ding en dat kon hij niet gebruiken als ie er mee naar school moest rijden in Goes.
Deze was van zijn opa geweest maar stond nu al best een poos stil omdat hij uiteindelijk maar een andere gekocht had.
Het ding liep volgens zeggen ongeveer 60 áls ie reed maar dat was al een poosje terug.
Goed, het ding op geladen en mee naar huis.

Daar een spoedcursus scooter reparatie zitten volgen op internet en aan de gang…
De accu was zo dood als een pier…
Die heb ik eerst 24 uur aan mijn optimate 4 lader gehangen en die kreeg er nog wel een béétje spanning in dus kon ik in elk geval het electrisch circuit testen…

Eerst deed niets het… :open_mouth: dat begon al goed.
Dus eerst aan de voorkant maar eens wat plastic delen verwijderd.

Daarna de kabelboom eens nagelopen en wat stekkers losgemaakt nagekeken en weer goed stevig in elkaar geklikt en ja wel we hadden weer stroom…
Maar daar waren we er niet mee.
Kleppen stellen had ik nog nooit gedaan maar leek me (na veel tips op YT) toch wel goed om daar eerst eens naar te kijken. Dat was best even een dingetje omdat ik er de tools niet voor had maar dat was de volgende dag opgelost. En hoewel het de allereerste keer is dat ik überhaupt een kleppendeksel gelicht heb is het nog gelukt ook…

Maar voor ik dat kon doen moest er nog al wat plastic bekleding verwijderd worden :open_mouth:

Maar ook na het kleppen stellen nog geen succes… :frowning:
Volgende stap, de carburateur nakijken…
Ook weer zo iets maar ja YT is je vriend en ja hoor heel veel van die scooters zitten het zelfde in elkaar en zo kon ik ook hier mijn weg wel in vinden.
En jawel een sproeier zat compleet dicht.
Even een haar uit een staalborstel getrokken (bij gebrek aan wat beters) en de sproeier weer schoon/vrij gemaakt…
Nieuwe poging… maar helaas… het (te kleine) nieuwe accuutje wat ik nog had staan, opgeladen en er in gezet had niet genoeg vermogen om lekker door te starten…

Intussen groeide de stapel plastic in de keuken…

Toen kwam Carl in de lucht dat ie aan de Peugeot van zijn zoon bezig was.
Zie: Motor onderhoud Peugeot - Het Boluz-café - Bromfiets Oldtimer Liefhebbers uit Zeeland (BOLUZ)
En ik vertelde dat ik met de scooter bezig was maar eigenlijk geen remreiniger had om de scooter te helpen starten. Dat was overigens een van de tips van Jan van der Maas.
Die startreiniger had Carl wel staan en mocht ik even gebruiken.
Daar aangekomen even de werkzaamheden van de twee Blieken aangezien en toen liet Carl nog even een kleine starthulp van zoon Colin zien. Gevraagd of ik die even mocht gebruiken en dat kon.

Dus snel naar huis en een beetje remreiniger in de inlaat gespoten en starten…
Helaas wilde dat nog niet direct maar na wat aanhouden jawel hoor hij sloeg aan maar liep eerst veel te hard stationair… dat bij gesteld en nu draait ie als een zonnetje en start zelfs op de kleine accu. Dat zal wel minder worden als die goed koud is maar dat gaan we zien.

Vandaag een eerste kleine testrit gemaakt en dat ging prima t ding loopt als een zonnetje…
Ik moet bekennen dat ik van de merknaam Kymco eerst niet zo’n hoge pet op had tot ik me er wat in ging verdiepen en het blijkt dat het wereldwijd de 5e grootste fabrikant van scooters is. Bovendien hebben ze samengewerkt met en voor Honda, Yamaha en nog wat andere merken zelfs voor BMW bij het maken van een van de G modellen.
En nu ik er aan gewerkt heb moet ik zeggen dat ding zit best degelijk en stevig in elkaar. Ok hij is intussen 19 jaar oud maar snort nog met gemak 50 km/u tegenwind en 60 mee (op de teller dan)

Leuk hoor Frank dat je de Kymco scooter aan de praat hebt gekregen.
Op zicht is het best een leuk ding zo.

Ja je bent natuurlijk wel vreemd gegaan door van de oude brommers af te wijken, maargoed dit is toch ook weer een geel leuk verhaal zo :star_struck: :laughing: :joy:

Gaan we nu ook nog een scooter clubje binnen de Boluz oprichten? Alfons mag aanhaken, ik zelf met Peugeot kisbee. Wie weet zijn er nog een aantal in omloop. Is toch anders rijden dan op een oldtimer brommer, zeker de zündapp.

We gaan het zien Jan,
Dr zullen er vast nog meer zijn.
Ik zag na de testavond al een pracht oldtimer scooter voorbij komen van Lucas, die staat intussen al netjes in de showroom ook
Zie: Vespa PK 50 XL

Gisteren nog even in de containers geweest en de BMW K1200GT en de Kymco Agility nog eens even gestart. Die hebben allebei lekker een kwartiertje gedraaid.
Tot mijn grote verbazing startten ze beiden bij de eerste klik.
Ok de Kymco in dit geval bij de eerste kick… eigenlijk zonder er bij na te denken want ik had ook electrisch kunnen starten maar had ik even niet aan gedacht maar met die kick ging het ook zonder moeite dus… :star_struck: :heart_eyes:

Gaaf machientje die 4 takt Frank. Ik weet zeker dat je hem straks vaak pakt bij beter weer. Het rijdt fantastisch die 4 takten. Geen verkeerde keus geweest en een weekje van de straat. :grinning:

LoL… en ik sluit niet uit dat als het bevalt dat er nog wel eens een voorbij komt.
Er staan er soms voor een habbekrats te koop (met kenteken) maar goed dat is niet voor nu… :crazy_face: :rofl:

Vandaag mn bestelling verwenspulletjes voor de Kymco binnengekregen.
Het pakket was aln n keer afgegeven op n afhaalpunt maar dat zag ik n dag te laat dus ging het eerst terug naar de leverancier maar snel n email gestuurd en die hebben het gelijk weer opgestuurd gelukkig

Wat pakkingen, een luchtfilter, bougie en een setje reinigingsnaalden voor sproeiers :sunglasses::smiley::+1:

Ik zal bij gelegenheid ook de uitlaat nog eens bekijken, zien of er nog een prop in zit want zo klinkt ie wel. Als die er in zit kan ik hem óf een wat grotere doorlaat geven… óf er compleet uithalen. De doorlaat vergroten heeft als voordeel dat als je een keer wordt aangehouden en ze zouden er naar kijken dan kun je zeggen “die prop? die zit er nog in hoor… kijk maar”…
Maar goed ik kijk wel. Dat is nog niet zo belangrijk. Ik wil nog nagaan of de huidige klepspeling inderdaad de juist is voor ik er echt mee ga rijden. Moet even kijken of ik ergens iets echt betrouwbaars kan vinden waar die klepspeling in staat.

Ik zie het al helemaal voor me dat je straks ook de hoofd spammer wordt op een scooter forum Frank :star_struck:

Nou zo’n vaart zal het nog niet lopen hoor… :rofl: :heart_eyes:

Bij mn laatste bezoek aan C1 & C2 de Kymco nog ns gestart en zowaar bij de 1e poging draaide hij al…

Daarna op besloten terrein nog een beetje proefgereden om de boel n beetje los en gangbaar te houden

Het geluid lijkt wel een naaimachientje Frank, je ziet de 4 takt is nog niet zo verkeerd en dat allemaal voor een spotkoopje. :wink:

Ja ik ben er ook wel blij mee.
Maar even goed zal ik de klepspeling nog wel eens controleren als ie wat gereden heeft. Als je geen 4takt gewend bent klinkt het allemaal net weer even anders.

de klepspeling inlaat 0.5 uitlaat o.10 maar zo ik het verhaal lees van het snelle starten zullen ze niet verkeerd staan meten bij koude motor snelheid is cdi afhankelijk

Ja los van eventuele prop in het uitlaatsysteem zit het venijn inderdaad in die cdi’s.
Maar op zich loopt ie wat mij betreft hard genoeg zo.
Dan kun je in elk geval redelijk ontspannen toeren zonder steeds uit te hoeven kijken of je een politie auto ergens ziet. :oncoming_police_car: :policeman:
Wat ik nog wel wil doen is de lagers van het voorwiel vervangen want die zijn echt op maar dat lijken, schaal 1 op oog, gewone 6201-2rs lagers te zijn maar dat gaan we zien als ik het wiel er een keer uit heb.

Hoi Andre, leuk dat je er bent.
Kan het zijn dat je een kleine vergissing maakt met die speling.
Volgens mij moet het inlaat 0,05mm zijn en uitlaat 0,1mm.
Had het even opgezocht, want ik vond die maten zo vreemd.
Zelf stel ik ze af op inlaat 0,1mm en 0,15mm, krap dan. Dan heb je wat zekerheid om te voorkomen dat ze toch verbranden.

ja klopt inderdaad maar niet wijder houden dat is alleen vermogen verlies zat verkeert met de ,comma

Dan moet ik zeker nog eens kijken want dan zouden ze nu veel te wijd staan denk ik.

Mogen best nauw staan hoor. Honda schrijft 0,05 en 0,08 voor. Ik denk, dat ze bij opwarmen de neiging hebben om iets wijder te gaan staan.

1 Like

Kijk zo word ik ineens weer wat wijzer :sunglasses::smiley::+1: