Aandrijfketting

Ik gebruik 1/2" x 5/16" ketting zonder afdichting, dus geregeld smeren en schoonmaken.
images

Om dat te vergemakkelijken, gebruik twee kettingen. Een hangt er altijd schoongemaakt klaar en als de andere toe is aan een schoonmaakbeurt, hoef ik hem er alleen maar aan te pikken met de sluitschakel en door te trekken. Smeren doe ik tegenwoordig alleen nog maar met een spuitbus. Vroeger had ik van die platte bussen kettingvet, die je dan op een zacht vuurtje op kon warmen, zodat het vet smolt en overal tussen de rollen en de pennen terecht kwam. Maar tegenwoordig met de spuitbus dus, met opgebokt achterwiel in de eerste versnelling laten draaien, een stuk karton er onder en spuiten maar! Nu zit er in 1/2" ketting best nog wel verschil, 420 met wat dunnere rollen en pennen en 428 met dikkere rollen en zowel met dikkere/langere als dunnere pennen. Ik gebruik gewone industrieketting van de rol met 428 specificaties en dunne pennen.
Ben benieuwd wat jullie gebruiken!

Ik gebruik een Iris ketting al 11 jaar. Deze rekt eigenlijk niet. En Putoline spray. Wel gesloten kettingkast.

Misschien dat een Wipperman nog beter is, weet ik niet.

De aanduiding RX lijkt mij te zeggen, dat het een ketting is met X-ring afdichting.
In combinatie met een dichte kettingkast zal de levensduur dan wel heel lang zijn.
Zou dat dan wel in verhouding zijn met de slijtage van de kettingwielen?

Das een goede vraag. Ik rij met 16 38 twv, al 8 jaar denk ik, en het ziet er allemaal goed uit. Als je goede spullen erop zet en je doet niet te gek en onderhoud het, dan denk ik dat het lang mee gaat. Als het beter weer wordt zal ik eens een goede inspectie uitvoeren. Als ik slijtage zie dan zal ik dat wel hier melden met een fototje erbij.
Je hoort en ziet toch wel dat kettingen het toch een keer begeven, en dan sta je stil natuurlijk.

Met 2 kettingen werken heeft bij mij niet de voorkeur.
Ik denk dat het beter is dat de ketting die je gebruikt ook het beste bij de tandwielen passen.

Als ik vernieuw dan doe ik de tandwielen en ketting in één keer :wink:

Wel n interessant item.
Vooral ook wat je schrijft dat je gewoon industrieketting 428 van de rol gebruikt.
Ik moet nog steeds een aandrijfketting aan mn “Moby1” leggen. Bijzonder want dat zou n klusje van niets moeten zijn maar ondertussen staat ie al n jaar zonder… :flushed::face_with_peeking_eye::face_with_peeking_eye::scream:

Kettingen zijn er in veel soorten en maten ik gebruik ook iris merk ook div maten 5,16 en 420 met bijbehorende tandwielen .
Ik moet zeggen als je onder de 8 pk rijd hoeft het eigenlijk niet zwaarder ketting en tandwielen ,maar als je met open ketting kast rij is het wel leuk .

Ja, dat is dan weer een nadeeltje van een dichte kettingkast he. Uit het oog, uit het hart :wink:

1 like

Ik rommel nog wel eens met verschillende kettingwielen Carl, en dan maakt dat niet veel meer uit he, maar ik ben het met je eens, dat het het beste is, als een kettingset “levenslang” bij elkaar blijft.

Enig idee wat voor maat ketting de Mobi’s hebben Frank? Lijkt mij toch wel fijnere ketting dan 1/2" X 5/16"

Ja die is zeker wel kleiner maar het idee moet daar ook wel voor werken. :wink: Gewoon ketting aan de rol kopen en op lengte maken.

Alleen zit ik met een zeer beperkte stelmogelijkheid om de ketting te spannen en daardoor kom ik momenteel op een halve schakel uit en dat maakt het wat lastiger. Die zijn te bestellen maar 1 halve schakel is een beetje prijzig om te bestellen dus ik ga kijken of ik er gewoon wat ketting of ander spul bij kan kopen.

Overigens ga ik eerst nog proberen de ketting van een “donor Moby” over te zetten dan is het probleem mogelijk al weer even opgelost. Nu alleen nog even tijd vinden om het te doen. :rofl: :rofl:
Een anders eens kijken of ik een veerbelaste ketting geleider kan maken. Het probleem is als de ketting te lang is dat ie tegen de kettingkast en het frame gaat slaan met schades als gevolg en dat is niet de bedoeling

Ik heb halve schakels liggen Frank, die kan je zo van me krijgen, maar die zijn dus wel 1/2" x 5/16"

Ik ga die maat nog ns nakijken.
Maar wel vast dank voor t aanbod :grinning::+1:

Waar het B O L U Z forum al niet goed voor is .

Goed hoor :+1:

Hey Joop,
je hebt al een leuke avatar (profielplaatje) staan ook!
Top hoor leuk te zien dat je zo lekker bezig bent op het forum :smiley:

Ja Frank, ik heb het helemaal naar mijn zin op het nieuwe forum!
Het oude forum bezocht ik ook iedere dag, toen dat nog kon hoor. Maar hier is er weer reuring he en dat is weer leuk!

Mooi om te horen Joop,
Hopelijk kunnen we weer meer leden actief krijgen op het forum.
De tools hebben we nu wel denk ik.

We spreken binnenkort ns af :sunglasses::smiley::+1:

P.s. ik heb er even een willekeurig plaatje van n aandrijfketting in gezet zo komt je post wat leuker in beeld op t forum :blush::blush::wink:

Prima hoor :+1: